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Author (down) Wälthy, Peter; Zweifel, Phillippe   
  Title 250 000 Raver auf Koks, Cannabis, Ecstasy und Co Type Newspaper Article
  Year 2004 Publication 20 Minuten Abbreviated Journal  
  Volume Issue 11.08.2004 Pages 2  
  Keywords AOD consumption; AOD induced risk; cannabis; ecstasy; cocaine; nightlife; Zurich; Switzerland; study  
  Abstract Die Street Parade eine Drogenfasnacht? Gut möglich: Ein Viertel der Raver will morgen an der Techno-Supersause Partydrogen konsumieren, weitere 17 Prozent spielen mit dem Gedanken.  
  Address  
  Corporate Author Thesis  
  Publisher Place of Publication Editor  
  Language German Summary Language Original Title  
  Series Editor Series Title Abbreviated Series Title  
  Series Volume Series Issue Edition  
  ISSN ISBN Medium  
  Area Expedition Conference  
  Notes Die Daten der Umfrage sind verfügbar: 50-05423 Approved no  
  Call Number 50-05422 Serial 58488  
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Author (down) Wälthy, Peter; Zweifel, Phillippe url 
  Title Daten zum Artikel “250 000 Raver auf Koks, Cannabis, Ecstasy und Co” Type Book Whole
  Year 2004 Publication Abbreviated Journal  
  Volume Issue Pages 2  
  Keywords AOD consumption; AOD induced risk; cannabis; ecstasy; cocaine; nightlife; Zurich; Switzerland; study; statistical data  
  Abstract  
  Address  
  Corporate Author Thesis  
  Publisher 20 Minuten Place of Publication Zürich Editor  
  Language German Summary Language Original Title  
  Series Editor Series Title Abbreviated Series Title  
  Series Volume Series Issue Edition  
  ISSN ISBN Medium  
  Area Expedition Conference  
  Notes Der Artikel zu den Daten ist verfügbar: 50-05422 Approved no  
  Call Number 50-05423 Serial 54879  
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Author (down) Watters, John K.; Estilo, Michelle J.; Clark, George L.; Lorvick, Jennifer   
  Title Syringe and Needle Exchange as HIV/AIDS Prevention for Injection Drug Users Type Journal Article
  Year 1994 Publication JAMA : the journal of the American Medical Association Abbreviated Journal  
  Volume 271 Issue 2; 12.01.1994 Pages 115-120  
  Keywords harm reduction  
  Abstract  
  Address  
  Corporate Author Thesis  
  Publisher Place of Publication Editor  
  Language English Summary Language Original Title  
  Series Editor Series Title Abbreviated Series Title  
  Series Volume Series Issue Edition  
  ISSN 0098-7484 ISBN Medium  
  Area Expedition Conference  
  Notes Approved no  
  Call Number 50-03147 Serial 59810  
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Author (down) Wartenweiler, Johannes   
  Title Die zwei Karrieren des Rohypnols Type Newspaper Article
  Year 1996 Publication Die Wochenzeitung Abbreviated Journal  
  Volume Issue 15.11.1996 Pages 7  
  Keywords flunitrazepam; Rohypnol; history; drug market; benzodiazepines; legal regulation; law; Switzerland  
  Abstract Als Schlaf- und Beruhigungsmittel 1975 vom Roche-Konzern lanciert, hat Rohypnol seit einigen Jahren auch den Schwarzmarkt erobert. Nun wurde es wie alle anderen Präparate aus der Klasse der Benzodiazepine der verschärften Kontrolle des Betäubungsmittel gesetzes unterstellt. Ob das was nützt?  
  Address  
  Corporate Author Thesis  
  Publisher Place of Publication Editor  
  Language German Summary Language Original Title  
  Series Editor Series Title Abbreviated Series Title  
  Series Volume Series Issue Edition  
  ISSN ISBN Medium  
  Area Expedition Conference  
  Notes Approved no  
  Call Number 50-00524 Serial 58080  
Permanent link to this record
 

 
Author (down) Wapf, Bettina; Peters, Matthias url 
  Title Evaluation des services médicaux régionaux (SMR) : rapport dans le cadre du programme de recherche pluriannuel sur l'assurance invalidité (PR-AI) Type Report
  Year 2007 Publication Abbreviated Journal  
  Volume Issue Pages xxxi, 94  
  Keywords program planning, implementation, and evaluation; insurance; AODR disability; medical examiner; Switzerland  
  Abstract Au début des années 90, la forte augmentation du nombre de bénéficiaires de prestations AI et donc des coûts, entraînant une aggravation régulière de la situation financière de l’assurance, a abouti à la 4e révision de l’AI. Celle-ci prévoyait, entre autres, la création des services médicaux régionaux (SMR), dotés de la compétence de procéder eux-mêmes à des examens médicaux. L’objectif du présent mandat est d’évaluer de manière approfondie les SMR et la manière dont ils collaborent avec les offices AI. Nous avons mis l’accent, d’une part, sur les structures et les processus et, d’autre part, sur les conséquences de la création des SMR. Nous avons à cet effet analysé des documents et réalisé des entretiens dans les SMR et les offices AI. En résumé, l’évaluation conclut que la création des SMR a produit une partie des effets escomptés, même s’il reste des améliorations à apporter et que les objectifs ne sont pas encore atteints. La structure de l’AI étant fédéraliste, la mise en œuvre des SMR l’est aussi ; ceux-ci ont donc pris des formes très diverses sans guère de points communs. Il est par conséquent difficile de tirer des conclusions nettes sur le lien entre les caractéristiques des SMR ou de leur collaboration avec les offices AI d’un côté et l’activité des SMR de l’autre. Nous supposons en outre qu’une valeur clé comme le taux de rentes et les chiffres qui en découlent sont déterminés par de multiples facteurs, avant tout d’ordre contextuel, et que les caractéristiques organisationnelles de l’AI ne jouent qu’un rôle mineur. Par ailleurs, les données sont insuffisantes pour permettre une analyse précise de ces liens. Une évaluation fiable ne sera possible que lorsque les données seront recueillies d’une manière clairement définie, uniforme et systématique, comme l’étude de faisabilité l’avait proposé. Les données fournies par les SMR ne sont pas très utiles, car leur collecte comporte trop d’imprécisions. Anfang der 1990er Jahre führte eine starke Zunahme der IV-Leistungsbezügerinnen und IV-Leistungsbezüger und damit verbunden eine zunehmend Verschlechterung der finanziellen Situation der IV zur 4. IVG-Revision. Im Rahmen dieser Revision wurden unter anderem die regionalen ärztlichen Dienste (RAD) mit eigener Untersuchungskompetenz eingeführt. Das Ziel dieser Evaluation besteht darin, die RAD und das Zusammenspiel zwischen RAD und IV-Stelle umfassend zu evaluieren. Schwerpunkte sind dabei zum einen die Aufbau- und Durchführungsprozesse, zum andern die Auswirkungen der RAD-Einführung. Neben Dokumentenanalysen wurden Interviews in den RAD und IV-Stellen durchgeführt. Zusammenfassend kommt die Evaluation zum Schluss, dass die Einführung der RAD die erwarteten Entwicklungen eingeleitet hat, wenn auch weiter daran gearbeitet werden muss und die Ziele noch nicht erreicht sind. Aufgrund der föderalistischen Struktur der IV-Organisation und damit auch der Umsetzung der RAD entwickelte sich eine grosse Vielfalt unterschiedlicher Erscheinungsformen von RAD, die nur beschränkt Gemeinsamkeiten aufweisen. Es lassen sich deshalb auch keine schlüssigen Zusammenhänge zwischen den Merkmalen der RAD bzw. der Zusammenarbeit von RAD und IV-Stelle auf die Tätigkeit der RAD feststellen. Zudem vermuten wir, dass Schlüsselgrössen wie die Berentungsquote und die daraus ableitbaren Folgegrössen durch eine Vielzahl, vor allem kontextueller Faktoren bestimmt werden und die Merkmale der IV-Organisation nur beschränkt von Bedeutung sind. Einer präzisen Analyse der oben erwähnten Zusammenhänge steht auch die schlechte Datenlage entgegen. Eine verlässliche Evaluation kann nur vorgenommen werden, wenn klar definierte Daten einheitlich und systematisch gesammelt werden, wie das die seinerzeitige Machbarkeitstudie vorschlug. Die von den RAD gelieferten Daten sind wenig hilfreich, da es zu viele Ungenauigkeiten in der Erfassung gibt. Il forte aumento del numero di beneficiari di prestazioni AI all’inizio degli anni Novanta e il conseguente peggioramento della situazione finanziaria dell’AI hanno portato alla 4a revisione AI. Una delle novità di quest’ultima è stata l’introduzione di Servizi medici regionali (SMR) dotati della competenza di svolgere propri esami. L’obiettivo di questo studio è di fornire un’ampia valutazione dei SMR e della loro collaborazione con gli uffici AI. L’analisi si concentra principalmente sulla costituzione dei SMR, sui processi esecutivi e sulle conseguenze dell’introduzione dei SMR. Oltre all’analisi della documentazione, gli autori dello studio hanno proceduto ad una serie di interviste presso i SMR e gli uffici AI. In sintesi, la valutazione giunge alla conclusione che l’introduzione dei SMR ha innescato gli sviluppi auspicati. Il lavoro non è però terminato e gli obiettivi non sono ancora raggiunti. A causa della struttura federalistica dell’organizzazione dell’AI e quindi anche dell’introduzione dei SMR, si è assistito allo sviluppo di una moltitudine di forme di SMR che si assomigliano solo parzialmente. Per questa ragione, non è possibile determinare l’influenza delle caratteristiche dei SMR o della collaborazione tra SMR e uffici AI sull’attività dei SMR. Si presume inoltre che alcuni indicatori chiave quali la quota delle nuove rendite e gli indicatori che ne derivano siano determinati da numerosi fattori, soprattutto contestuali, e che le caratteristiche dell’organizzazione dell’AI abbiano un’influenza marginale. Un altro fatto che impedisce un’analisi precisa delle summenzionate relazioni è la lacunosità dei dati disponibili. Per una valutazione attendibile è indispensabile raccogliere in modo uniforme e sistematico una serie ben definita di dati, come proposto a suo tempo nello studio di fattibilità. I dati forniti dai SMR sono di scarsa utilità, poiché sono stati rilevati con troppa imprecisione. In the early 1990s, a strong increase in DI (disability insurance) beneficiaries and the resulting deterioration of the DI system’s financial situation gave rise to the 4th revision of DI legislation. Among other things, this revision provided for the introduction of regional medical services (regionale ärztliche Dienste RAD) with their own evaluating competence. The aim of the present study is to assess RAD and the interplay between RAD and the DI office, with a special focus on introduction and implementation processes, as well as the impact of RAD implementation. It is based on a study of relevant documents, and interviews with RAD and DI representatives. The evaluation arrives at the conclusion that the introduction of RAD has launched the expected developments, although the ultimate goals have not yet been reached and further work is required. Due to the federal structure of the DI and consequently of RAD implementation, RAD assumed a variety of different forms, which make it impossible to establish binding similarities between RAD characteristics or the cooperation between RAD and DI offices. We also assume that key values such as pension recipients’ quotas and resulting other values are determined by a number of primarily contextual factors and that the characteristics of DI organisation have only limited significance. Moreover, a precise analysis of the above-mentioned relationships is rendered difficult by a poor data base. A reliable evaluation is only possible if clearly defined data are gathered in uniform and systematic manner, as suggested by the feasibility study. The data provided by RAD are not very helpful, since they are not precise enough.  
  Address  
  Corporate Author Thesis  
  Publisher Office fédéral des assurances sociales (OFAS) Place of Publication Berne Editor  
  Language French; German; Italian; English Summary Language Original Title  
  Series Editor Series Title Abbreviated Series Title  
  Series Volume Series Issue Edition  
  ISSN ISBN Medium  
  Area Expedition Conference  
  Notes Französischer Text, Vorwort und Zusammenfassung auf Deutsch, Italienisch und Englisch; testo in francese, premessa e riassunto in tedesco, italiano ed inglese; French text, foreword and summary in German, Italian, and English; auch auf Deutsch vorhanden Approved no  
  Call Number 50-aab Serial 56081  
Permanent link to this record
 

 
Author (down) Wapf, Bettina; Peters, Matthias url 
  Title Evaluation der Regionalärztlichen Dienste (RAD) : Bericht im Rahmen des mehrjährigen Forschungsprogramms zu Invalidität und Behinderung (FoP-IV) Type Report
  Year 2007 Publication Abbreviated Journal  
  Volume Issue Pages xxxi, 98  
  Keywords program planning, implementation, and evaluation; insurance; AODR disability; medical examiner; Switzerland  
  Abstract Anfang der 1990er Jahre führte eine starke Zunahme der IV-Leistungsbezügerinnen und IV-Leistungsbezüger und damit verbunden eine zunehmend Verschlechterung der finanziellen Situation der IV zur 4. IVG-Revision. Im Rahmen dieser Revision wurden unter anderem die regionalen ärztlichen Dienste (RAD) mit eigener Untersuchungskompetenz eingeführt. Das Ziel dieser Evaluation besteht darin, die RAD und das Zusammenspiel zwischen RAD und IV-Stelle umfassend zu evaluieren. Schwerpunkte sind dabei zum einen die Aufbau- und Durchführungsprozesse, zum andern die Auswirkungen der RAD-Einführung. Neben Dokumentenanalysen wurden Interviews in den RAD und IV-Stellen durchgeführt. Zusammenfassend kommt die Evaluation zum Schluss, dass die Einführung der RAD die erwarteten Entwicklungen eingeleitet hat, wenn auch weiter daran gearbeitet werden muss und die Ziele noch nicht erreicht sind. Aufgrund der föderalistischen Struktur der IV-Organisation und damit auch der Umsetzung der RAD entwickelte sich eine grosse Vielfalt unterschiedlicher Erscheinungsformen von RAD, die nur beschränkt Gemeinsamkeiten aufweisen. Es lassen sich deshalb auch keine schlüssigen Zusammenhänge zwischen den Merkmalen der RAD bzw. der Zusammenarbeit von RAD und IV-Stelle auf die Tätigkeit der RAD feststellen. Zudem vermuten wir, dass Schlüsselgrössen wie die Berentungsquote und die daraus ableitbaren Folgegrössen durch eine Vielzahl, vor allem kontextueller Faktoren bestimmt werden und die Merkmale der IV-Organisation nur beschränkt von Bedeutung sind. Einer präzisen Analyse der oben erwähnten Zusammenhänge steht auch die schlechte Datenlage entgegen. Eine verlässliche Evaluation kann nur vorgenommen werden, wenn klar definierte Daten einheitlich und systematisch gesammelt werden, wie das die seinerzeitige Machbarkeitstudie vorschlug. Die von den RAD gelieferten Daten sind wenig hilfreich, da es zu viele Ungenauigkeiten in der Erfassung gibt. Au début des années 90, la forte augmentation du nombre de bénéficiaires de prestations AI et donc des coûts, entraînant une aggravation régulière de la situation financière de l’assurance, a abouti à la 4e révision de l’AI. Celle-ci prévoyait, entre autres, la création des services médicaux régionaux (SMR), dotés de la compétence de procéder eux-mêmes à des examens médicaux. L’objectif du présent mandat est d’évaluer de manière approfondie les SMR et la manière dont ils collaborent avec les offices AI. Nous avons mis l’accent, d’une part, sur les structures et les processus et, d’autre part, sur les conséquences de la création des SMR. Nous avons à cet effet analysé des documents et réalisé des entretiens dans les SMR et les offices AI. En résumé, l’évaluation conclut que la création des SMR a produit une partie des effets escomptés, même s’il reste des améliorations à apporter et que les objectifs ne sont pas encore atteints. La structure de l’AI étant fédéraliste, la mise en œuvre des SMR l’est aussi ; ceux-ci ont donc pris des formes très diverses sans guère de points communs. Il est par conséquent difficile de tirer des conclusions nettes sur le lien entre les caractéristiques des SMR ou de leur collaboration avec les offices AI d’un côté et l’activité des SMR de l’autre. Nous supposons en outre qu’une valeur clé comme le taux de rentes et les chiffres qui en découlent sont déterminés par de multiples facteurs, avant tout d’ordre contextuel, et que les caractéristiques organisationnelles de l’AI ne jouent qu’un rôle mineur. Par ailleurs, les données sont insuffisantes pour permettre une analyse précise de ces liens. Une évaluation fiable ne sera possible que lorsque les données seront recueillies d’une manière clairement définie, uniforme et systématique, comme l’étude de faisabilité l’avait proposé. Les données fournies par les SMR ne sont pas très utiles, car leur collecte comporte trop d’imprécisions. Il forte aumento del numero di beneficiari di prestazioni AI all’inizio degli anni Novanta e il conseguente peggioramento della situazione finanziaria dell’AI hanno portato alla 4a revisione AI. Una delle novità di quest’ultima è stata l’introduzione di Servizi medici regionali (SMR) dotati della competenza di svolgere propri esami. L’obiettivo di questo studio è di fornire un’ampia valutazione dei SMR e della loro collaborazione con gli uffici AI. L’analisi si concentra principalmente sulla costituzione dei SMR, sui processi esecutivi e sulle conseguenze dell’introduzione dei SMR. Oltre all’analisi della documentazione, gli autori dello studio hanno proceduto ad una serie di interviste presso i SMR e gli uffici AI. In sintesi, la valutazione giunge alla conclusione che l’introduzione dei SMR ha innescato gli sviluppi auspicati. Il lavoro non è però terminato e gli obiettivi non sono ancora raggiunti. A causa della struttura federalistica dell’organizzazione dell’AI e quindi anche dell’introduzione dei SMR, si è assistito allo sviluppo di una moltitudine di forme di SMR che si assomigliano solo parzialmente. Per questa ragione, non è possibile determinare l’influenza delle caratteristiche dei SMR o della collaborazione tra SMR e uffici AI sull’attività dei SMR. Si presume inoltre che alcuni indicatori chiave quali la quota delle nuove rendite e gli indicatori che ne derivano siano determinati da numerosi fattori, soprattutto contestuali, e che le caratteristiche dell’organizzazione dell’AI abbiano un’influenza marginale. Un altro fatto che impedisce un’analisi precisa delle summenzionate relazioni è la lacunosità dei dati disponibili. Per una valutazione attendibile è indispensabile raccogliere in modo uniforme e sistematico una serie ben definita di dati, come proposto a suo tempo nello studio di fattibilità. I dati forniti dai SMR sono di scarsa utilità, poiché sono stati rilevati con troppa imprecisione. In the early 1990s, a strong increase in DI (disability insurance) beneficiaries and the resulting deterioration of the DI system’s financial situation gave rise to the 4th revision of DI legislation. Among other things, this revision provided for the introduction of regional medical services (regionale ärztliche Dienste RAD) with their own evaluating competence. The aim of the present study is to assess RAD and the interplay between RAD and the DI office, with a special focus on introduction and implementation processes, as well as the impact of RAD implementation. It is based on a study of relevant documents, and interviews with RAD and DI representatives. The evaluation arrives at the conclusion that the introduction of RAD has launched the expected developments, although the ultimate goals have not yet been reached and further work is required. Due to the federal structure of the DI and consequently of RAD implementation, RAD assumed a variety of different forms, which make it impossible to establish binding similarities between RAD characteristics or the cooperation between RAD and DI offices. We also assume that key values such as pension recipients’ quotas and resulting other values are determined by a number of primarily contextual factors and that the characteristics of DI organisation have only limited significance. Moreover, a precise analysis of the above-mentioned relationships is rendered difficult by a poor data base. A reliable evaluation is only possible if clearly defined data are gathered in uniform and systematic manner, as suggested by the feasibility study. The data provided by RAD are not very helpful, since they are not precise enough.  
  Address  
  Corporate Author Thesis  
  Publisher Bundesamt für Sozialversicherungen (BSV) Place of Publication Berne Editor  
  Language German; French; Italian; English Summary Language Original Title  
  Series Editor Series Title Abbreviated Series Title  
  Series Volume Series Issue Edition  
  ISSN ISBN Medium  
  Area Expedition Conference  
  Notes Texte en allemand, avant-propos et résumé en français, italien et anglais; testo in tedesco, premessa e riassunto in francese, italiano ed inglese; text in German, foreword and summary in French, Italian, and English; aussi disponible en français Approved no  
  Call Number 50-aac Serial 56082  
Permanent link to this record
 

 
Author (down) Wannack, Evelyne; Herzog, Walter; Neuenschwander, Markus P. url 
  Title Zwischen Wunsch und Wirklichkeit. Wie Jugendliche ihre Berufswahl gestalten Type Journal Article
  Year 2005 Publication SuchtMagazin Abbreviated Journal  
  Volume 31 Issue 1; 02/2005 Pages 10-15  
  Keywords adolescent; school; profession; journal article  
  Abstract  
  Address  
  Corporate Author Thesis  
  Publisher Place of Publication Editor  
  Language German Summary Language Original Title  
  Series Editor Series Title Abbreviated Series Title  
  Series Volume Series Issue Edition  
  ISSN 1422-2221 ISBN Medium  
  Area Expedition Conference  
  Notes Approved no  
  Call Number 60.01-001 Serial 60264  
Permanent link to this record
 

 
Author (down) Wang, Zhengyan; Béroud, Gérald; Cheng, Maojin; Cheng, Shirong url 
  Title Drug treatment and public security in the People's Republic of China Type Book Chapter
  Year 1998 Publication Drug treatment systems in an international perspective : drugs, demons, and delinquents Abbreviated Journal  
  Volume Issue Pages 253-262  
  Keywords AOD abuse; chemical addiction; epidemiology; HIV infection; Aids; treatment and maintenance; laws and regulations; detoxification; drug substitution therapy; research; education; public opinion on AOD; China  
  Abstract  
  Address  
  Corporate Author Thesis  
  Publisher Sage Publications Place of Publication Thousand Oaks Editor Klingemann, Harald; Hunt, Geoffrey  
  Language English Summary Language Original Title  
  Series Editor Series Title Abbreviated Series Title  
  Series Volume Series Issue Edition  
  ISSN ISBN 0-7619-0543-X Medium  
  Area Expedition Conference  
  Notes Approved no  
  Call Number 50-a Serial 55193  
Permanent link to this record
 

 
Author (down) Wang, Jen   
  Title The epidemiology of sexual and drug-related behaviors associated with HIV transmission in the 1990s : will HAART matter? Type Report
  Year 2000 Publication Abbreviated Journal  
  Volume Issue Pages 27  
  Keywords health promotion; HIV infection; Aids  
  Abstract  
  Address  
  Corporate Author Thesis  
  Publisher Universität Zürich, Institut für Sozial- und Präventivmedizin; Eidgenössische Kommission für Aidsfragen (EKAF) Place of Publication Zürich; Bern Editor  
  Language English Summary Language Original Title  
  Series Editor Series Title Abbreviated Series Title  
  Series Volume Series Issue Edition  
  ISSN ISBN Medium  
  Area Expedition Conference  
  Notes Approved no  
  Call Number 07.01-136 Serial 55835  
Permanent link to this record
 

 
Author (down) Walter, Niels   
  Title Manager für die Medizin Type Newspaper Article
  Year 2000 Publication Luzerner Zeitung Abbreviated Journal  
  Volume Issue 30.05.2000 Pages 30  
  Keywords managed care; Winterthur; Switzerland  
  Abstract Winterthur will sich als kleines Silicon Valley des Schweizer Gesundheitswesens profilieren.  
  Address  
  Corporate Author Thesis  
  Publisher Place of Publication Editor  
  Language German Summary Language Original Title  
  Series Editor Series Title Abbreviated Series Title  
  Series Volume Series Issue Edition  
  ISSN ISBN Medium  
  Area Expedition Conference  
  Notes Approved no  
  Call Number 50-06008 Serial 58567  
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