Deissler, K. J. (1989). Spritzen Sie ihm Naloxon mitten ins Herz. Medical tribune : internationale Wochenzeitung : Ausgabe für die Schweiz, 22(3; 20.01.1989), 24.
Keywords: harm reduction; naloxone
|
Bachmann, K. M., & Burri, R. (1997). Doppeldiagnosen bei Abhängigkeitserkrankungen : Theorie und neue Behandlungsmodelle (Vol. 3). Lausanne: ISPA-Press.
Keywords: treatment and maintenance
|
Edlin, B. R., Seal, K. H., Lorvick, J., Kral, A. H., Ciccarone, D. H., Moore, L. D., et al. (2001). Is it justifiable to withhold treatment for hepatitis C from illicit-drug users? The New England journal of medicine, 345(3; 19.07.2001), 211–214.
Keywords: health promotion; viral hepatitis; hepatitis C
|
Davis, G. L., & Rodrigue, J. R. (2001). Treatment of chronic hepatitis C in active drug users. The New England journal of medicine, 345(3; 19.07.2001), 215–217.
Keywords: health promotion; viral hepatitis; hepatitis C
|
Metrologie, B. für. (2011). Neue Regelung für Atemalkoholtestgeräte (Vol. 18). Berne: Bundesamt für Metrologie (METAS).
Keywords: laws and regulations; alcohol; alcohol use test; assessment; Switzerland
|
Kessler, R., & Ryser, D. H. (1991). Der Drogenpatient als Notfall. Praxis : schweizerische Rundschau für Medizin, 80(3; 15.01.1991), 31–35.
Keywords: harm reduction; monitoring
|
Direction de la sécurité sociale et de l'environnement. (2009). Améliorations du dispositif toxicomanie à Lausanne. Préavis, (3; 14.01.2009), 12.
Keywords: government and politics; addiction; AOD use, abuse, and dependence; drug dealing; public area; urban area; strategy; Switzerland; Lausanne
|
Sherman, C. (2010). Multidimensional family therapy for adolescent drug abuse offers broad, lasting benefits : an approach that integrates individual, family, and community interventions; outperformed other treatments. NIDA Notes, 23(3; 12/2010), 13–15.
Abstract: Comparison of the two therapies found that a year after treatment, teen participants in the MDFT group had fewer drug-related problems and showed more improvement on general measures of behavior and mental health than those teens treated with cognitive-behavioral therapy (CBT). The therapies were compared in two randomized trials sponsored by the National Institute on Drug Abuse. The first study included 224 juvenile males, predominantly African-American, average age of 15 years, and from low-income, single-parent homes, who received either MDFT or CBT. Among the participants, 75 percent were diagnosed as cannabis dependent, 20 percent were alcohol dependent, and 13 percent were dependent on other substances. The study found that while both treatments were effective at discharge, in the months following treatment, youth who received MDFT had lower scores on the Personal Experience Inventory, which measures impairment due to personal, social, educational, and legal problems tied to drug abuse, than those youth who received CBT. The second study tested the effectiveness of MDFT versus CBT in a younger group of adolescent substance abusers, average age of 13.5 years. The results of this study were similar to those of the first study, in that both MDFT and CBT were effective at discharge, but those youth who received MDFT experienced longer lasting gains than the CBT youth. The MDFT youth had significantly lower levels of drug use, had improved their academic performance, had fewer arrests and placements on probation, suffered fewer psychiatric symptoms, and reduced self-reported delinquency and their association with delinquent peers. Issues for future research are discussed.
Keywords: adolescent; AOD abuse; family therapy; treatment and maintenance; treatment method; cognitive therapy; prevention; communicable disease; juvenile delinquency; research
|
Chisholm, A. (2008). Chancen und Grenzen der interinstitutionellen Zusammenarbeit. Abhängigkeiten : Forschung und Praxis der Prävention und Behandlung, (3; 12/2008), 76–82.
Abstract: Die interinstitutionelle Zusammenarbeit ist ein wichtiger Bestandteil von Case Management aber auch ein Teil des Alltags vieler Suchthilfepraktikerinnen und -praktiker. Die interinstitutionelle Zusammenarbeit bietet Chancen, hat aber auch Grenzen und birgt Konfliktpotenzial. Sie hängt vom professionellen Selbstverständnis der Beteiligten und ihrem Mandat ab. Kommunikativ erarbeitetes Wissen über die Mandate, Ressourcen und Zuständigkeiten der Beteiligten ermöglicht oder verbessert die interinstitutionelle Zusammenarbeit und bildet die Grundlage für ein konsistentes und kongruentes Vorgehen in der Arbeit mit Suchtbetroffenen. Anhand der Definition des Netzwerkes Case Management werden in fünf Thesen der Spannungsbogen der interinstitutionellen Zusammenarbeit erläutert und am Beispiel von drei ausgewählten Berufsgruppen Thesen und ein Ansatz entwickelt, die es Praktikerinnen und Praktikern in der Suchtarbeit und letztlich der Klientel ermöglichen, die interinstitutionelle Arbeit als Ressource nutzen zu können.
Keywords: cooperation; case management; addiction care
|
Slijpen, H. (2008). Hart und Sozial : das Utrechter Modell. Abhängigkeiten : Forschung und Praxis der Prävention und Behandlung, 14(3; 12/2008), 40–46.
Abstract: Wiederholungstäter sind häufig noch weiteren Belastungen in Form einer Abhängigkeit von psychotropen Substanzen oder einer anderen psychischen Störung ausgesetzt. Eine alleinige Bearbeitung des Deliktes hat deshalb wenig Sinn. Um die Behandlung von Straftätern zu verbessern, hat Utrecht ein Modell entwickelt, in dem der Strafbestand und die anderen psychischen Störungen angegangen werden. Das setzt eine enge Zusammenarbeit von Justiz, Drogenhilfe und psychiatrischen Einrichtungen voraus.
Keywords: repeat offender; behavioral and mental disorder; cooperation; justice system; addiction care; psychiatric care; treatment model; Netherlands; Utrecht
|