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Schaaf, S. (2006). Substitutionsbehandlung im Rahmen stationärer ausstiegsorientierter Suchttherapie in der Schweiz : Literaturüberblick : Bestandesaufnahme Klientendaten 2003/2004 : Institutionsbefragung zur Substitutionspraxis in stationärer Therapie. Zürich: Institut für Sucht- und Gesundheitsforschung (ISGF).
Keywords: treatment and maintenance; inpatient care
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Chatterjee, B. (2013). Substitutionsbehandlung im Gefängnis. SuchtMagazin, 39(1; 02/2013), 35–37.
Abstract: Für Personen in Substitutionsbehandlung stellen sich bei einem Gefängnisaufenthalt besondere Probleme in der Gewährleistung der Behandlungskette. Deshalb ist es wichtig, dass die Verhältnisse und Abläufe im Gefängnis und in den Vollzugsanstalten bekannt sind. Insbesondere die Schnittstellen beim Ein- und Austritt sowie die Betreuung von Personen ohne festen Wohnsitz in der Schweiz führen vielmals zu schwierigen Situationen.
Keywords: treatment and maintenance; prison; prison-based health service; rehabilitation; Switzerland
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Stamm, R. (2007). Substitutionsbehandlung : Ausweg oder Sackgasse? Spectra : Gesundheitsförderung und Prävention, (66; 12/2007), 7.
Abstract: Drogensubstitution. Welche Rolle haben Methadonprogramme oder heroingestützte Behandlungen in der heutigen Drogenpolitik? Kann ihr Ziel Heilung sein oder sind es palliative Behandlungen? Inwieweit sind Substitutionsbehandlungen Therapien? Diesen und anderen grundlegenden Fragen gingen die über 300 Teilnehmenden in den Referaten und 19 Workshops der Nationalen Substitutionskonferenz (NASUKO) nach, die am 6. und 7. September 2007 in Bern stattfand.
Keywords: treatment and maintenance; drug substitution therapy; heroin-assisted treatment; methadone maintenance; conference; Switzerland; Berne
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Burri, R., & Fahrenkrug, H. (2007). Substitution von Heroinabhängigen : Sackgasse oder Ausweg? : Nationale Substitutions-Konferenz (NASUKO) 2007 (Vol. 13). Lausanne: ISPA-Press.
Keywords: treatment and maintenance
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Mann, R. (2004). Substitution und Fahrerlaubnis – Nachweis der Kraftfahreignung gemäss Fahrerlaubnis-Verordnung ( FeV ). Akzeptanzorientierte Drogenarbeit = Acceptance-oriented drug work, 1(01.12.2004), 10–11.
Keywords: treatment and maintenance; drug substitution therapy; methadone maintenance; buprenorphine; AOD use and driving; specific AODU measurement and test; laws and regulations; Germany
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Stamm, R. (2007). Substitution treatment : escape route or dead end? Spectra : prevention and health promotion, (66; 12/2007), 4.
Abstract: Drug substitution. What role do methadone maintenance programmes or heroin-assisted treatment play in present-day drug policy? Can they aim for cure or are they merely palliative? To what extent is drug substitution therapy? These and other basic questions were considered by over 300 participants in the presentations and 19 workshops at the National Substitution Conference (NASUKO) held in Berne on 6 and 7 September 2007.
Keywords: treatment and maintenance; drug substitution therapy; heroin-assisted treatment; methadone maintenance; conference; Switzerland; Berne
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Ansermot, N., Albayrak, Ö., Schläpfer, J., Crettol, S., Croquette, M., Bourquin, M., et al. (2010). Substitution of (R,S)-methadone by (R)-methadone : impact on QTc interval. Archives of Internal Medicine, 170(6), 529–536.
Abstract: BACKGROUND: Methadone is administered as a chiral mixture of (R,S)-methadone. The opioid effect is mainly mediated by (R)-methadone, whereas (S)-methadone blocks the human ether-à-go-go-related gene (hERG) voltage-gated potassium channel more potently, which can cause drug-induced long QT syndrome, leading to potentially lethal ventricular tachyarrhythmias. METHODS: To investigate whether substitution of (R,S)-methadone by (R)-methadone could reduce the corrected QT (QTc) interval, (R,S)-methadone was replaced by (R)-methadone (half-dose) in 39 opioid-dependent patients receiving maintenance treatment for 14 days. (R)-methadone was then replaced by the initial dose of (R,S)-methadone for 14 days (n = 29). Trough (R)-methadone and (S)-methadone plasma levels and electrocardiogram measurements were taken. RESULTS: The Fridericia-corrected QT (QTcF) interval decreased when (R,S)-methadone was replaced by a half-dose of (R)-methadone; the median (interquartile range [IQR]) values were 423 (398-440) milliseconds (ms) and 412 (395-431) ms (P = .06) at days 0 and 14, respectively. Using a univariate mixed-effect linear model, the QTcF value decreased by a mean of -3.9 ms (95% confidence interval [CI], -7.7 to -0.2) per week (P = .04). The QTcF value increased when (R)-methadone was replaced by the initial dose of (R,S)-methadone for 14 days; median (IQR) values were 424 (398-436) ms and 424 (412-443) ms (P = .01) at days 14 and 28, respectively. The univariate model showed that the QTcF value increased by a mean of 4.7 ms (95% CI, 1.3-8.1) per week (P = .006). CONCLUSIONS: Substitution of (R,S)-methadone by (R)-methadone reduces the QTc interval value. A safer cardiac profile of (R)-methadone is in agreement with previous in vitro and pharmacogenetic studies. If the present results are confirmed by larger studies, (R)-methadone should be prescribed instead of (R,S)-methadone to reduce the risk of cardiac toxic effects and sudden death.
Keywords: methadone; opioids in any form; narcotic analgesics; drug substitution therapy; empirical study; statistical data
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Stöver, H. (2007). Substitution in Haft (S. - U. Burkhardt, J. Gölz, C. Graebsch, K. Keppler, B. Knorr, H. Stöver, et al., Eds.). Berlin: Conrad.
Keywords: treatment and maintenance
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Heitlinger, E. (2004). Substitution in der Therapie bei Opioidabhängigkeit. SuchtMagazin, 30(4; 08/2004), 34–35.
Keywords: treatment and maintenance; inpatient care; journal article
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Beck, T. (2013). Substitution in der Behandlungskette. SuchtMagazin, 39(1; 02/2013), 27–29.
Abstract: Auf ihrem Behandlungspfad – sowohl stationär als auch ambulant – sollte opioidabhängigen Personen jederzeit eine substitutionsgestützte Behandlung (SGB) zugänglich sein. Die Opioidabhängigkeit geht häufi g mit weiteren psychischen und körperlichen Erkrankungen einher, deren teilweise anspruchsvolle Behandlung oft erst im Setting einer SGB möglich wird. Bei mehreren in die Behandlung involvierten SpezialistInnen ist eine Fallkoordination angezeigt, wobei substituierenden HausärztInnen eine wichtige Rolle zukommt. Bei Abstinenzphasen sollte die mögliche Wiederaufnahme einer SGB gut vorbereitet sein.
Keywords: treatment and maintenance; AOD use, abuse, and dependence; opioids in any form; case management; general practitioner; Switzerland
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