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various. (2003). THS Vol. V, No. 20 (Vol. 5). Sainte-Maxime; Saint-Tropez: Les Editions du Mûrier.
Keywords: health promotion
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Heudtlass, J. - H. (1997). Gut für Herz, Haut und Heroin : neue Einwegfilter aus der Schweiz zur Risikominimierung. Junkfurter Ballergazette (JuBaZ), 5, 22–24.
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Wacker, M. (1992). Schutz vor Vergiftungen. Brückenbauer, 5(29.01.1992), 19.
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Meili, B. (2003). Supra-f – ein Schweizer Forschungsprogramm zur sekundären Suchtprävention. Suchttherapie : Prävention, Behandlung, wissenschaftliche Grundlagen, 4, 211–213.
Keywords: supra-f; secondary prevention; addiction; prevention research; school; adolescent; Switzerland
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Chevalier, S. (2005). Adolescence, jeux d'argent et criminalité. YGI Flash, 4(2; 02/2005), 1.
Keywords: pathological gambling; adolescence; criminality; comorbidity; Canada; Quebec
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Bulart, C., Lahaye, D., Padieu, R., & Ricaux, G. (1995). L'évaluation en toxicomanie : questions préalables. Revue Toxibase, 4(2), 19.
Keywords: addiction; AOD dependence; evaluation; history; bibliography; France
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Frick, U., & Rössler, W. (2003). Finanzierungsmodelle und Anreizsysteme in der Suchtbehandlung aus deutscher und schweizerischer Perspektive. Suchttherapie : Prävention, Behandlung, wissenschaftliche Grundlagen, 4(1), 18–24.
Abstract: Die gesundheitspolitischen Zielsetzungen des ungehinderten Leistungszugangs, der Versorgungsgerechtigkeit, der Wirksamkeit und der Effizienz sind unmittelbar verbunden mit der Verfassung der Finanzierungswege in Versorgungssystemen. Die Mittelallokation von den Leistungseinkäufern zu den Leistungserbringern kann nach drei Systematiken mit jeweils unterschiedlichen Anreizwirkungen unterschieden werden: Variabilität versus Fixierung von Kosten, prospektive versus retrospektive Bezahlungsform und unterschiedlicher Pauschalisierungsgrad der Erstattungseinheiten. Für die Suchttherapien ist zudem ein unübersichtlicher Mix aus leistungsbezogenen Entgelten und institutioneller Förderung fast schon typisch und erschwert Evaluationen. Die gegenwärtigen Reformen der Gesundheitssysteme bemühen sich zumeist um fixe Kosten, die prospektiv erstattet werden und einen zunehmend höheren Pauschalisierungsgrad für das entgoltene Paket von Dienstleistungen annehmen. Dies soll der Kostenbegrenzung und Effizienzsteigerung dienen. Methodisch suffiziente Evaluationen sind in überraschend geringer Zahl vorgelegt worden, so dass die Wirkungen der Finanzreformen erst nach und nach beschrieben werden können. Mit der Integration aller Finanzierungsformen der stationären Suchttherapien in ein einheitliches System wird in der Schweiz gegenwärtig ein radikaler und zukünftig beachtenswerter Systemwechsel vorbereitet. Health policy goals of access, equity, effectiveness and efficiency are linked to the financing of the health care system. Three different categorisations of modes for allocating resources to the providers are usual: variable vs. fixed costs, prospective vs. retrospective payment and different levels of defining lump sums to be reimbursed. The field of substance abuse can additionally be characterised by a mixture of performance-based fees and institutional subventions which makes evaluation of financial incentives almost impossible. Current changes in the health care system mostly strive for fixed costs, prospective payment and high levels of defining services. The goal of such changes is to limit costs and increase efficiency. However, there have been surprisingly few evaluations with good methodology. For inpatient addiction therapies Switzerland has created a radical change of financing system which should be taken into consideration for future developments.
Keywords: health care administration; social equality; financing; incentive; addiction; Germany; Switzerland
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Broers, B., Simon, O., & Dubois, J. - A. (2008). Révision partielle de la Loi sur les stupéfiants : un enjeu majeur pour la profession médicale. Revue médicale suisse, 4(179; 12.11.2008), 2478–2479.
Keywords: government and politics; law; other drug laws; amendment; physician; Switzerland
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Gache, P., & Daeppen, J. - B. (2008). Alcoolisme : prise en charge des cas désespérés. Revue médicale suisse, 4(Supplement; 21.05.2008), 32.
Keywords: treatment and maintenance; addiction; AOD dependence; chemical addiction; alcohol; AOD dependent; alcoholic
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Hugli, O., Schmidt, S., Trueb, L., & Yersin, B. (2008). Cocaïne : nouveau mode de trafic, nouvelle méthode de détection et nouvelle prise en charge. Revue médicale suisse, 4(167; 20.08.2008), 1747–1752.
Abstract: Depuis le début des années 2000, la consommation de cocaïne a doublé dans certains pays d’Europe. Dans la rue, elle est vendue sous forme de boulettes de 1 g par des trafiquants appelés body stuffers, car ils stockent ces boulettes dans leur bouche et dans leur ampoule rectale. En cas d’arrestation, ils avalent ces boulettes dont chacune contient une dose de cocaïne suffisante pour causer une intoxication mortelle. Ces boulettes ne peuvent être détectées par radiologie conventionnelle et seul un CTabdominal sans préparation permet leur détection. Nous présentons ici l’algorithme de prise en charge qui intègre les exigences diagnostiques, thérapeutiques et médicolégales pour ces cas difficiles référés par la justice. Le traitement des intoxications à la cocaïne et les pièges à éviter sont également passés en revue.
Keywords: addiction; AOD dependence; chemical addiction; cocaine; drug dealing; drug trafficking; AOD intoxication; treatment and maintenance
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