Office fédéral de la santé publique. (2004). Traitement avec prescription d'héroïne (HeGeBe) en 2003. Berne: Office fédéral de la santé publique (OFSP).
Keywords: treatment and maintenance; drug substitution therapy; heroin; heroin-assisted treatment; annual report; Switzerland
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Prömmel, E. (2003). Zwei Thesen zur Verortung der akzeptierenden Drogenarbeit im ordnungspolitischen Kontext : ein Beitrag von Erdmann Prömmel zur Schliessung des “Fixsterns” in Hamburg und zur Diskussion des Zusammenhangs von Ordnungspolitik und akzeptierender Drogenarbeit. Akzeptanz, 3, 6.
Keywords: government and politics; public policy on AOD; illicit drug; law enforcement; harm reduction; Germany; Hamburg
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Scavuzzo, M. (1996). Harm reduction protocol as practiced by the Chicago Recovery Alliance. Chicago: Chicago Recovery Alliance (CRA).
Keywords: harm reduction; history; needle distribution and exchange; methadone maintenance; drug substitution therapy; health promotion; prevention through education; law enforcement; recommendations or guidelines; United States
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Navarro, M. (1993, 18.02.1993). New York needle exchanges called surprisingly effective. The New York Times, pp. A1–B4.
Keywords: harm reduction; needle distribution and exchange; prevention; HIV infection; Aids; program evaluation; United States; New York City; newspaper article
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Heilpern, S. (1989). Disinfection of needles and syringes for intravenous drug users (IVDUs) in prisons.
Keywords: harm reduction; prison; intravenous drug user; needle disinfection; prevention; HIV infection; Aids
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Remmers, P. (2005). The gambling industry and the prevention of gambling problems. In Le jeu dans tous ses états (30). Brussels: Assissa, Pieter Remmers.
Keywords: pathological gambling; prevention; disorder classification; business and industry; corporate responsibility
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Harm Reduction Training Institute. (2002). Harm reduction bibliography. New York: Harm Reduction Training Institute (HRTI).
Keywords: harm reduction; bibliography; international area
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Office fédéral de la santé publique. (2005). Traitement avec prescription d'héroïne (HeGeBe) en 2004. Berne: Office fédéral de la santé publique (OFSP).
Keywords: treatment and maintenance; drug substitution therapy; heroin; heroin-assisted treatment; annual report; Switzerland
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Huber, M., Schmid, P., Vernazza, P., & Meili, D. (2002). Gründe für die ausbleibende Hepatitis-C-Behandlung bei Drogenabhängigen in Opiatsubstitution. Suchttherapie : Prävention, Behandlung, wissenschaftliche Grundlagen, 3(Supplement 1; 07/2002), S27–S30.
Abstract: Ziel: Drogenabhängige sind häufig mit Hepatitis-C-Viren (HCV) infiziert und die Infektion wird bei ihnen selten behandelt. In verschiedenen Guidelines wird die Behandlung der HCV-Infektion bei Drogenabhängigen nicht empfohlen. Im Vorfeld einer multizentrischen Behandlungsstudie der HCV-Infektion mit Interferon und Ribavirin im Rahmen von Opiatsubstitutionsprogrammen wurden Art und Verteilung der Gründe erfasst, die dazu führen, dass Hepatitis-C-Positive keine Behandlung im Rahmen der Studie aufnehmen. Methode: Allen Teilnehmern von vier Substitutionsprogrammen wurden HCV-Tests und eine mögliche Behandlung angeboten. In halb strukturierten Interviews wurden die Gründe für die Nichtbehandlung aus Sicht der Patienten und/oder wegen Vorliegens von medizinischen Ausschlussgründen/Nichtvorliegen von Einschlussgründen (Protokollgründe) erfasst. Ergebnis: Bei knapp der Hälfte (420) lagen positive HCV-Serologien vor. Nur bei 6 % dieser Gruppe konnte die Entscheidung für eine Behandlung gestellt werden. Ablehnungsgründe waren zur Hälfte normale Leberwerte (153), HIV-Koinfektion (67) und fehlender HCV-Nachweis (57); bei 157 waren es psychiatrische Diagnosen, Alkoholkonsum oder Instabilität. In nur ca. 20 % aller Fälle lagen Ablehnungsgründe von Seiten der Patienten vor. Die präliminäre Auswertung der durchgeführten Behandlungen zeigt vergleichbare Erfolge wie die Therapien von nicht drogenabhängigen HCV-Erkrankten. Reasons for the Lack of Treatment of Hepatitis C Infection in Drug Dependent Patients in Opiate Substitution: Background: Drug addicts are frequently infected with the Hepatitis C virus, yet they are seldom treated for this infection. According to various guidelines the treatment is not recommended for drug addicts. In the framework of a multi-center Hepatitis C treatment study, type and distribution of reasons for non-participation of Hepatitis C seropositive candidates were assessed. Methode: Assessment of frequency and distribution of reasons for the lack of HCV treatment for patient or protocol reasons (lack of inclusion criteria, existence of exclusion criteria) using a semi-structured questionnaire. Results: In less than half of all candidates a decision for or against treatment actually was made. The rest had either a negative Hepatitis C serology, or other reasons were given. Only 6 % of all cases were accepted for treatment, 94 % were refused. 80 % of the reasons for non-participation in the treatment study were reasons of protocol. The three most frequent reasons were normal liver values, co-infection with the HI virus, and negative PC reaction for the HC virus. These together accounted for nearly half of all refusals due to reasons of protocol.
Keywords: hepatitis C; treatment and maintenance; drug substitution therapy; interferon; Ribavirin; recommendations or guidelines
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Tosetti, A. (2003). Le kit sniff : une histoire de réduction des risques. Nice: Réseau Ville-Hôpital VIH des Alpes-Maritimes.
Keywords: harm reduction; AOD use, abuse, and dependence; psychoactive substances; inhalation, smoking, sniffing; viral hepatitis; hepatitis C; infection; prevention; France
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