Records |
Author |
Prömmel, Erdmann |
Title |
Zwei Thesen zur Verortung der akzeptierenden Drogenarbeit im ordnungspolitischen Kontext : ein Beitrag von Erdmann Prömmel zur Schliessung des “Fixsterns” in Hamburg und zur Diskussion des Zusammenhangs von Ordnungspolitik und akzeptierender Drogenarbeit |
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Journal Article |
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2003 |
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Akzeptanz |
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3 |
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6 |
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government and politics; public policy on AOD; illicit drug; law enforcement; harm reduction; Germany; Hamburg |
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German |
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50-s |
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59496 |
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Huber, Milo; Schmid, Patrick; Vernazza, Pietro; Meili, Daniel |
Title |
Gründe für die ausbleibende Hepatitis-C-Behandlung bei Drogenabhängigen in Opiatsubstitution |
Type |
Journal Article |
Year |
2002 |
Publication |
Suchttherapie : Prävention, Behandlung, wissenschaftliche Grundlagen |
Abbreviated Journal |
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Volume |
3 |
Issue |
Supplement 1; 07/2002 |
Pages |
S27-S30 |
Keywords |
hepatitis C; treatment and maintenance; drug substitution therapy; interferon; Ribavirin; recommendations or guidelines |
Abstract |
Ziel: Drogenabhängige sind häufig mit Hepatitis-C-Viren (HCV) infiziert und die Infektion wird bei ihnen selten behandelt. In verschiedenen Guidelines wird die Behandlung der HCV-Infektion bei Drogenabhängigen nicht empfohlen. Im Vorfeld einer multizentrischen Behandlungsstudie der HCV-Infektion mit Interferon und Ribavirin im Rahmen von Opiatsubstitutionsprogrammen wurden Art und Verteilung der Gründe erfasst, die dazu führen, dass Hepatitis-C-Positive keine Behandlung im Rahmen der Studie aufnehmen. Methode: Allen Teilnehmern von vier Substitutionsprogrammen wurden HCV-Tests und eine mögliche Behandlung angeboten. In halb strukturierten Interviews wurden die Gründe für die Nichtbehandlung aus Sicht der Patienten und/oder wegen Vorliegens von medizinischen Ausschlussgründen/Nichtvorliegen von Einschlussgründen (Protokollgründe) erfasst. Ergebnis: Bei knapp der Hälfte (420) lagen positive HCV-Serologien vor. Nur bei 6 % dieser Gruppe konnte die Entscheidung für eine Behandlung gestellt werden. Ablehnungsgründe waren zur Hälfte normale Leberwerte (153), HIV-Koinfektion (67) und fehlender HCV-Nachweis (57); bei 157 waren es psychiatrische Diagnosen, Alkoholkonsum oder Instabilität. In nur ca. 20 % aller Fälle lagen Ablehnungsgründe von Seiten der Patienten vor. Die präliminäre Auswertung der durchgeführten Behandlungen zeigt vergleichbare Erfolge wie die Therapien von nicht drogenabhängigen HCV-Erkrankten. Reasons for the Lack of Treatment of Hepatitis C Infection in Drug Dependent Patients in Opiate Substitution: Background: Drug addicts are frequently infected with the Hepatitis C virus, yet they are seldom treated for this infection. According to various guidelines the treatment is not recommended for drug addicts. In the framework of a multi-center Hepatitis C treatment study, type and distribution of reasons for non-participation of Hepatitis C seropositive candidates were assessed. Methode: Assessment of frequency and distribution of reasons for the lack of HCV treatment for patient or protocol reasons (lack of inclusion criteria, existence of exclusion criteria) using a semi-structured questionnaire. Results: In less than half of all candidates a decision for or against treatment actually was made. The rest had either a negative Hepatitis C serology, or other reasons were given. Only 6 % of all cases were accepted for treatment, 94 % were refused. 80 % of the reasons for non-participation in the treatment study were reasons of protocol. The three most frequent reasons were normal liver values, co-infection with the HI virus, and negative PC reaction for the HC virus. These together accounted for nearly half of all refusals due to reasons of protocol. |
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1439-9903 |
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50-r |
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59495 |
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Lenton, Simon; Kerry, K.; Loxley, W.; Tan-Quigley, A.; Greig, R. |
Title |
Citizens who inject drugs : the “Fitpack” study |
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Journal Article |
Year |
2000 |
Publication |
International journal of drug policy |
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11 |
Issue |
4 |
Pages |
285-297 |
Keywords |
AOD use, abuse, and dependence; chemical addiction; intravenous drug user; hidden population; harm reduction; Australia |
Abstract |
Most injecting drug users have never been in drug treatment yet much research is done on samples with high treatment rates drawn from agency and peer recruited populations. This study accessed drug injectors with little or no prior drug treatment, described their characteristics, BBVI risk behaviours and feedback on services. Its results challenge some stereotypes about citizens who inject drugs. A sample of 511 ’hidden’ drug injectors, of whom only 28.7% had any specialist drug treatment agency contact, completed a questionnaire which was distributed with ’Fitpack’ needle packs sold through community pharmacies in WA. The mean age of respondents was 26.2 years, 43.4% were women, 44.3% were living with their sexual partner, 41.7% were parents, and 46.4% were employed, mostly in full time work. In the previous month 61.2% had injected less frequently than daily. The study accessed a diverse group of drug injectors not typically seen in agency and peer recruited research. They provided useful feedback about how harm reduction strategies among injectors can be improved. However, they also reported higher rates of injecting and sharing than found previously in traditionally recruited samples of injectors, which suggests there is no room for complacency regarding the potential for blood-borne viral infection (BBVI) transmission in this group. |
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0955-3959 (Print); 1873-4758 (Electronic) |
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50-q |
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59494 |
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Späth, Hansueli |
Title |
Information importante : nouvelles positions TARMED à partir du 1er avril 2006 |
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Journal Article |
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2006 |
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PrimaryCare |
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6 |
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7-8; 02/2006 |
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140 |
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general practitioner; treatment cost; health care administration; health care costs; medical fee; health insurance; legal regulation; Switzerland |
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French |
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1424-3806 |
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Auch auf Deutsch vorhanden |
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50-l |
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59489 |
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Author |
Späth, Hansueli |
Title |
Wichtige Information : neue TARMED-Positionen ab 1.4.2006 |
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Journal Article |
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2006 |
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PrimaryCare |
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6 |
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7-8; 02/2006 |
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140 |
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general practitioner; treatment cost; health care administration; health care costs; medical fee; health insurance; legal regulation; Switzerland |
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1424-3806 |
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Aussi disponible en français |
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50-k |
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59488 |
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Van der Linde, François |
Title |
Shifting from an illegal-drug policy to a psychoactive substance policy |
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Journal Article |
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2006 |
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Sozial- und Präventivmedizin = Social and preventive medicine |
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51 |
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3; 06/2006 |
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128-129 |
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public policy on illicit drugs; other drug laws; public policy on health; public health; psychoactive substances; sociocultural change; AODR disorder; Switzerland |
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0303-8408 |
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50-j |
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59487 |
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Winter, Dani |
Title |
Erst Ecstasy, danach die Sexpille : jetzt schlucken Techno-Freaks auch Viagra und Co |
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Journal Article |
Year |
2001 |
Publication |
PULStip, das Schweizer Gesundheitsmagazin |
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2001 |
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1; 01/2001 |
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7-9 |
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MDMA; ecstasy; ketamine; dextromethorphan; methylphenidate; Ritalin; flunitrazepam; Rohypnol; organic impotence; sildenafil; Viagra; social event; nightlife; AOD induced risk; secondary prevention; cardiocirculatory collapse; multiple drug use; Switzerland; United Kingdom; Germany |
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59486 |
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Roy, Elise; Nonn, Eva; Haley, Nancy; Morissette, Carole |
Title |
Le “partage” des matériels d'injection chez les jeunes usagers de drogues injectables à Montréal |
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Journal Article |
Year |
2003 |
Publication |
Drogues, santé et société |
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2 |
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1; 25.06.2003 |
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35-55 |
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needle sharing; intravenous drug user; adolescent; young adult; risk-taking behavior; Canada; Montreal; study |
Abstract |
Cette étude visait à déterminer dans quels contextes les jeunes de la rue qui s’injectent des drogues « partagent » des matériels d’injection. Nous avons mené des entrevues en profondeur auprès de 24 jeunes (15 à 22 ans) recrutés avec l’aide d’organismes communautaires et par la technique de « snowballing ». Au moment de la première injection, ces jeunes sont peu préoccupés par les risques d’infection et s’inquiètent davantage du risque de développer une dépendance. Cependant, ceux qui persistent sont conscients des risques associés au « partage » de seringues et considèrent qu’il s’agit d’une pratique à éviter dans une ville où les programmes de prévention fournissent l’accès gratuit aux seringues. Ce n’est toutefois pas le cas pour les autres matériels d’injection. Les contextes de vulnérabilité par rapport au « partage » se constituent au carrefour de plusieurs facteurs qui sont à la fois d’ordre individuel et social. Certains moments critiques dans la trajectoire de vie des jeunes par rapport à la consommation de drogues et à la vie dans la rue ainsi qu’un degré élevé d’intimité entre partenaires d’injection les fragilisent pour ce qui est des pratiques non sécuritaires. The “sharing” of Injection Equipment Among Young Injection Drug Users in Montreal The goal of this study was to identify the contexts in which street youth who inject drugs share their injection equipment. In-depth interviews were conducted among youth recruited through community groups and utilising a “snowballing” technique. We interviewed 24 youth (aged 15 to 22 years). At the time of their first injection, the youth are not very concerned with the risks of infection but worry more about developing an addiction. However, youth who continue to inject are aware of the risks associated with needle sharing and consider that, in a city where prevention programmes provide free access to syringes, this practice should be avoided. This is not the case for other injection equipment. Contexts of vulnerability associated with sharing originate when personal and social factors intersect. Certain critical moments in a youth’s life related to drug consumption and living in the streets, as well as the high level of intimacy among injection partners make youth more vulnerable to unsafe practices. El «compartimiento» de los materiales de inyección entre los jóvenes adictos de drogas inyectables en Montreal Este estudio pretendía identificar los contextos en los cuales el compartimiento del material de inyección se efectúa entre los jóvenes de la calle que se inyectan drogas. Entrevistas en profundidad han sido realizadas acerca de jóvenes reclutados a partir de organismos comunitarios y por la técnica de « snowballing ». Hemos interrogado 24 jóvenes (de 15 a 22 años). En el momento de la primera inyección se preocupan poco de los riesgos de infección, pero se inquietan sobre todo del riesgo de desarrollar una dependencia. Sin embargo, los jóvenes que persisten en la inyección están concientes de los riesgosd asociados al hecho de compartir las jeringas, y consideran que se trata de una práctica que se debe evitar en una ciudad dónde los programas de prevención procuran acceso gratis a las jeringas. No es el caso para los otros materiales de inyección. Los contextos de vulnerabilidad por respeto al hecho de compartir éste material, se constituyen en la encrucijada de varios factores a la vez de orden individual y social. Ciertos momentos críticos en la trayectoria de vida de los jóvenes en miras de su consumo de drogas y de su vida en la calle, así como un grado elevado de intimidad entre « compañeros de inyección » fragilizan a los jóvenes por respecto a prácticas poco seguras. |
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1703-8847 |
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50-g |
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59484 |
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Author |
Ott, Rudolf |
Title |
Würden Sie sich von Laien reanimieren lassen? |
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Journal Article |
Year |
1994 |
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Schweizerische Ärztezeitung |
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75 |
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28; 13.07.1994 |
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1131-1132 |
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heart failure; emergency care; cardiopulmonary resuscitation; amateur; cost (economic); Switzerland |
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0036-7486 |
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50-f |
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59483 |
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Meili, Daniel; Marcinko, Juraj; Bertisch-Möllenhoff, Barbara; Huber, Milo; Davatz, Felix; Wang, Jen |
Title |
Mögliche Wege der Übertragung viraler Erkrankungen beim gemeinsamen Zubereiten von Drogen zum i.v. Konsum : Konsequenzen für die Prävention |
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Journal Article |
Year |
2002 |
Publication |
Suchttherapie : Prävention, Behandlung, wissenschaftliche Grundlagen |
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3 |
Issue |
Supplement 1; 07/2002 |
Pages |
S20-S26 |
Keywords |
intravenous injection; hepatitis C; risk-taking behavior; disease transmission factor; health-related prevention |
Abstract |
Ziel: Die Studie beschreibt detailliert, welche Techniken beim Zubereiten von Drogen zum intravenösen Konsum in Gruppen angewandt werden (indirect sharing) und wie das Infektionsrisiko eingeschätzt wird. Illustriert wird, wie kleinste Blutmengen und dadurch auch Viren über mehrfach verwendete Utensilien und Flüssigkeiten weitergegeben werden können. Methode: Befragung von 72 Patienten[1] in einem Methadonprogramm, die zum Zeitpunkt der Untersuchung intravenösen Beikonsum hatten. Ergebnis: Nur 19 % der i. v. Konsumierenden geben an, nie Drogen in Gruppen zuzubereiten. Durch die Techniken des Aufteilens (Frontloading, Backloading, Ausgleich über den Löffel etc.) gelangt die Drogenlösung häufig mit fremden, gebrauchten Spritzen, Löffeln oder Filtern in Kontakt. Die Mehrheit erachtet das Tauschen von Spritzen und Nadeln als Infektrisiko, hingegen stufen die meisten das gemeinsame Zubereiten von Drogen als harmlos ein. Schlussfolgerungen: Drogenlösungen beim Drogenteilen müssen potenziell als virenkontaminiert betrachtet werden. Das Hepatitis-C-Infektionsrisiko steht dabei im Vordergrund. Neue präzise Präventionsbemühungen sind notwendig: bei jeder Injektion – ob alleine oder in Gruppen – Verwenden von neuen Nadeln und Spritzen, als Lösungsmittel NaCl-Wasser aus Einmalgebinden, Filter nur einmal verwenden und die restlichen Utensilien (Löffel, Wasserbehälter) adäquat reinigen. Possible Transmission Routes of Viral Diseases During Communal Preparation of Drugs for i. v. Use: Goal: The study describes in detail the techniques used for the group preparation and subsequent intravenous drug use. Special consideration is given to „indirect sharing” practices and to how the users judge the infectious risk associated with those practices. It shows how minimal amounts of blood and thereby also viral particles can be transmitted by the repeated use of drug preparation equipment and liquids. Study Design: Interrogation of 72 patients participating in a methadone substitution programme who continued i. v. drug use at the time of the investigation. Result: Only 19 % of the i. v. drug users reported never preparing drugs in groups. Via drug sharing techniques (frontloading, backloading, flushing of the syringes etc.) the drug solution frequently comes into contact with used syringes, spoons and filters of other drug users. The majority of users consider the exchange of syringes and needles as a risk for infection. On the contrary, most of the study participants judged the common preparation of drugs to be harmless. Conclusions: With communal preparation and sharing, drug solutions must be regarded as potentially virus contaminated. In this context, the risk for hepatitis C is of utmost concern. New targeted prevention efforts are necessary: for every injection, whether alone or in a group, use new needles and syringes, disposable NaCl solution ampoules, single-use filters and adequate cleaning of all other utensils (spoon/cooker). |
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1439-9903 |
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50-e |
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59482 |
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