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Musset, T., & Broers, B. (1999). Problèmes de santé liés à l'usage des drogues illégales : évolution des motifs d'hospitalisation pour les usagers de drogues traités à l'Hôpital Cantonal de Genève entre 1993 et 1998. Bulletin des médecins suisses, 80(34), 2059–2063.
Abstract: A Genève, de nombreuses mesures ont été prises pour améliorer la situation sanitaire des usagers de drogues: libre accès au matériel d’injection, augmentation et diversification des traitements (incluant méthadone et prescription expérimentale d’héroïne), accès aux soins de santé primaire et campagne de vaccination contre l’hépatite B. En 1993, un poste d’infirmier spécialisé en toxicodépendance a été crée à l’Hôpital Cantonal afin de mieux répondre aux besoins de soins spécifiques de ces patients. Cette étude décrit les principales caractéristiques socio-démographiques des patients toxicodépendants hospitalisés, des problèmes de santé motivant les hospitalisations ainsi que l’évolution des problèmes de santé sur cinq années (1993 -1998). Les principaux résultats montrent une augmentation importante du nombre de patients déjà suivis en milieu spécialisé au moment de l’hospitalisation, une baisse de la séroprévalence VIH et VHB et peu de changement concernant la séroprévalence de l’hépatite C. L’évolution des motifs d’hospitalisation montre une baisse relative des hospitalisations liées au Sida et aux accidents et une augmentation des hospitalisations liées aux abcès, probablement en lien avec une récente augmentation de la consommation de cocaïne par injection.
Keywords: health promotion; AOD induced risk; infection; hepatitis B; hepatitis C; HIV infection; Aids; AOD dependence; illicit drug; drug user; hospital; Geneva
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Signorell, G., Broder, S., & Schmid, A. (2007). Cannabis : Was blüht denn da? Der schweizerische Beobachter, 80(22; 24.10.2007), 4.
Abstract: Die Polizei hat fast alle grossen Hanfplantagen in der Schweiz ausgehoben. Und damit Hunderttausende Kiffer vor ein Versorgungsproblem gestellt. Die Folge: Immer mehr von ihnen bauen ihr Kraut bei sich zu Hause an. Der grosse Hanfreport zur Erntezeit.
Keywords: addiction; AOD dependence; chemical addiction; cannabis
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Schmid, A. (2007). Cannabis : Legalisierung – Pro und Kontra. Der schweizerische Beobachter, 80(22; 24.10.2007), 2.
Abstract: SP-Nationalrätin Ursula Wyss möchte mit der Hanf-Initiative endlich den Cannabiskonsum erlauben. Bei SVP-Nationalrat Toni Bortoluzzi stösst sie damit auf erbitterten Widerstand.
Keywords: government and politics; Switzerland; Wyss, Ursula; Bortoluzzi, Toni; interview
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Heimer, R., Clair, S., Teng, W., Grau, L. E., Khoshnood, K., & Singer, M. (2002). Effects of increasing syringe availability on syringe-exchange use and HIV risk : Connecticut, 1990-2001. Journal of urban health : bulletin of the New York Academy of Medicine, 79(4; 12/2002), 556–570.
Abstract: Syringe-exchange programs (SEPs) in Connecticut operate with caps on the number of syringes exchanged per visit. We investigated the effects of legislation increasing the cap on drug injectors’ access to clean syringes through the SEPs in New Haven and Hartford. The mixed design of this study included longitudinal and cross-sectional data from individuals and ecological data from program operations. Five parameters-syringe return rate, syringes per visit to the SEP, syringe reuse rate, syringe human immunodeficiency virus (HIV) prevalence, and syringe sharing-were monitored through syringe tracking and testing of SEP syringes and by interviewing injectors. Two increases in the cap-from 5 to 10 and then from 10 to 30-had little effect on the five parameters that measured injectors’ access to clean syringes. In contrast, access to clean syringes increased when the New Haven SEP first began operations, when syringes first became available at pharmacies in Hartford, and when the agency running the Hartford SEP changed. Legislation providing piecemeal increases in the cap may not, by themselves, be sufficient to increase injectors’ access to clean syringes and decrease the risk of human immunodeficiency virus transmission in this population.
Keywords: HIV infection; needle sharing; needle distribution and exchange; intravenous injection; Connecticut; New Haven; Hartford
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Nadelmann, E. A. (1998). Commonsense drug policy. Foreign affairs : an American quarterly review, 77(1; 01/1998), 111–126.
Abstract: The “war on drugs” and its prohibitionist, punitive strategy have failed to solve America’s drug problem. In fact, they bear much of the blame for drug-related crime, epidemic use of crack cocaine and the spread of aids through dirty syringes. Washington must begin developing policy that seeks first to reduce the harm drugs do users and society. Officials need only look at successful innovations in Europe and Australia like needle exchange, addiction treatment and supervised maintenance, and decriminalization. Public health rather than politics should be paramount.
Keywords: government and politics; AOD public policy strategy; harm reduction; prevention; HIV infection; Aids; United States
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Giger, M., & Gmür, R. (1996). Medizinprodukteverordnung und Wartungsvorschriften : neue Milchkuh? Schweizerische Ärztezeitung, 77(21; 22.05.1996), 867.
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Linas, B. P., Coffin, P. O., Backes, G., & Vlahov, D. (2000). New York State pharmacist's attitudes toward needle and syringe sales to injection drug users before implementation of syringe deregulation. Journal of urban health : bulletin of the New York Academy of Medicine, 77(4; 12/2000), 768–780.
Abstract: In May 2000, New York State passed legislation permitting the sale, purchase, and possession of up to 10 needles and syringes without a prescription. The law is intended to reduce the transmission of human immunodeficiency virus (HIV) and hepatitis among injection drug users (IDUs), their sexual partners, and their children. To obtain baseline information about the attitudes and likely practices of New York State pharmacists, we distributed a self-administered questionnaire to attendees of the state pharmacy association meeting in June 2000. Of 48 usable responses, 19% were from New York City and the rest from New York State. Of the 48, 42% were unaware of the new law before the day of the survey, and 60% were somewhat or very willing to sell needles and syringes to an IDU. Of those who were not willing to sell to an IDU, 82% cited familiarity of the customer as a very important consideration in their decision making. Those who were not willing to sell to an IDU were more concerned about the detrimental impact of syringe sales on the community, were less likely to be aware of the new law, and were more likely to be concerned about legal liability for syringe sales. Over 80% of all pharmacists believed that syringe sales to IDUs are an important preventive health measure. The majority also favored learning more about the law. Compared to other state surveys of pharmacists, these preliminary data show a similar level of interest in becoming involved with syringe availability programs.
Keywords: harm reduction; needle distribution and exchange; pharmacist; minor offense; prevention; law; United States; New York
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Mayer-Bruns, F., Lieb, K., Dannegger, E., & Jacob, G. A. (2005). Dialektisch-behaviorale Therapie in der stationären Alkoholentwöhnung. Nervenarzt, 76(3), 339–343.
Abstract: Die dialektisch-behaviorale Therapie (DBT) wurde ursprünglich für suizidale Borderline-Patientinnen entwickelt und wird mittlerweile in Form DBT-basierter Psychotherapien auch bei anderen Patientengruppen erfolgreich eingesetzt. In diesem Artikel werden die bisherigen Studien zur DBT-Behandlung von Borderline-Patienten mit komorbider Drogenabhängigkeit diskutiert und eine eigene Anwendung der DBT bei Alkoholpatienten mit komorbider Borderline-Persönlichkeitsstörung in der stationären Entwöhnungsbehandlung beschrieben. Da bei Patienten mit Alkoholabhängigkeit und komorbider Borderline-Persönlichkeitsstörung mit einer schwereren klinischen Problematik und weniger befriedigenden Therapieverläufen zu rechnen ist, ist zu hoffen, dass durch diese neuen Ansätze die Therapieergebnisse bei dieser Patientengruppe verbessert werden können. Dialectical behavior therapy (DBT) was originally developed for suicidal female patients with borderline personality disorder (BPD). Meanwhile, DBT-based approaches to psychotherapy have also been successfully applied in other clinical groups. Previous studies of DBT in patients suffering from BPD and comorbid drug addiction are discussed, and an approach to DBT that has been devised by the authors for use in the treatment of alcoholics with comorbid BPD is described. As these patients have more severe clinical problems and less satisfactory treatment responses than do alcoholics without comorbid BPD, we must hope that this new approach will improve clinical outcomes in these severely ill patients.
Keywords: behavior therapy; borderline personality disorder; comorbidity; alcohol dependence
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Ott, R. (1994). Würden Sie sich von Laien reanimieren lassen? Schweizerische Ärztezeitung, 75(28; 13.07.1994), 1131–1132.
Keywords: heart failure; emergency care; cardiopulmonary resuscitation; amateur; cost (economic); Switzerland
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Matzat, J. (2012). Fokus : Ansprechpartner Selbsthilfe : was Betroffene für Betroffene leisten können. Hessisches Ärzteblatt, 73(10; 09.03.2012), 662–666.
Abstract: Der Selbsthilfe kommt eine immer größere Bedeutung im deutschen Gesundheitswesen zu. In diesem Beitrag wird ein Einblick in die vielfältige deutsche Selbsthilfelandschaft unter besonderer Berücksichtigung der Krebsselbsthilfe gegeben. Dabei wird auf die Begrifflichkeit von “Selbsthilfegruppen”, “Selbsthilfeorganisation” und “Selbsthilfekontaktstellen” eingegangen, die inzwischen auch in Formulierungen des Sozialgesetzbuchs Einzug gehalten hat. Weiterhin werden Leistungen der Selbsthilfe im Bereich wechselseitiger psychosozialer Unterstützung sowie in der Beratung von Betroffenen auch über die eigenen Mitglieder hinaus und schließlich die gesundheitspolitische Interessenvertretung dargestellt.
Keywords: health care administration; self-help group; social support; cancer; Germany
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