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Global Commission on Drug Policy (ed) |
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The negative impact of the war on drugs on public health : the hidden hepatitis C epidemic : report of the Global Commission on Drug Policy |
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2013 |
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19, annexes |
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report; drug policy; impact of policy or law; law enforcement; legal regulation; war on drugs; international area; drug decriminalization; prevention; harm reduction; HIV infection; hepatitis C |
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Global Commission on Drug Policy (GCDP) |
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Geneva |
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Global Commission on Drug Policy |
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Also available in German: 50-13552; in French: 50-13553 |
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ID @ j.hoppler @ 50-13554 |
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62600 |
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Pompidou, Groupe; Pompidou Group |
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Ministerial Conference : documentation : selected materials and resources from the Work Programme 2004-2006 = Conférence ministrérielle : documentation : sélection de publications et ressources du Programme de travail 2004-2006 |
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Conference Article |
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2006 |
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Ministerial conference = Conférence ministérielle |
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other media; compact disc; Cd-Rom; government and politics; prevention; international area; Europe; conference |
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Council of Europe, Pompidou Group; Conseil de l'Europe, Groupe Pompidou |
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Strasbourg |
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English; French |
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Bilingual document English-French; Document bilingue français-anglais |
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80.02.01-004 |
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61194 |
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Organization, World Health; Organisation mondiale de la santé |
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Assessing the standards of care in substance abuse treatment = Evaluation de la qualité des soins dans le traitement des toxicomanies |
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Book Whole |
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1993 |
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3, 19, annexes, 13, 19, annexes |
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treatment and maintenance |
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World Health Organization (WHO); Organisation mondiale de la santé (OMS) |
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Geneva; Genève |
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English; French |
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WHO/PSA/93.5 |
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Bilingual document English-French; document bilingue français-anglais |
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no |
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01.00-001 |
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49269 |
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Author |
Sinclair, Hamish |
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Drug treatment demand data : influence on policy and practice = Demandes de traitment des consummateurs de drogues : influence sur les politiques et les pratiques |
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Book Whole |
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Year |
2006 |
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120 |
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Keywords |
treatment and maintenance; Ireland; Italy; Slovenia |
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Abstract |
The Pompidou Group has advocated the systematic and routine collection of information on patients entering treatment for problem drug use (treatment demand data) since the mid-1980s. Two decades later, the question now being asked is whether or not this data has been used as evidence in the development of policies and practices. In this publication, authors Hamish Sinclair, Carlo Bertorello, Michela Rial and Dusan Nolimal, all members of the Pompidou Group research platform, attempt to answer this question. Three case studies describe how treatment demand data has been used in the development of drug policies and services in Ireland, Italy and Slovenia. One strong message coming out of this report is the need for more information on the outcome of treatment. Policy makers clearly need more information on patients at the end of their treatment, including information on further treatment and its effectiveness. Depuis le milieu des années 1980, le Groupe Pompidou plaide en faveur de la collecte régulière et systématique d’informations concernant les patients qui commencent un traitement pour consommation problématique de drogues (données en matière de demande de traitement). Vingt ans plus tard, il reste à savoir si ces données ont été ou non utilisées afin d’élaborer des politiques et des pratiques reposant sur des connaissances validées. C’est a cette question que tentent de répondre les auteurs: Hamish Sinclair, et Carlo Bertorello, Michela Rial et Dusan Nolimal, tous membres de la plate-forme recherche du Groupe Pompidou. Trois études de cas décrivent I’utilisation des demandes de traitement dans l’élaboration de politiques en matière de drogues et de services en Irlande, Italie et Slovénie. L’un des message forts qui ressort de ce rapport est le besoin de davantage d’informations sur les résultats du traitement. II est clair que les décideurs politiques ont besoin de davantage d’informations sur les patients à l’issue du traitement, notamment sur leur maintien en traitement et l’efficacité de celui-ci. |
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Council of Europe Publishing |
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Strasbourg |
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English; French |
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Bilingual publication English-French |
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no |
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Call Number |
01.00-063 |
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54297 |
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Permanent link to this record |
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Author |
various |
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Title |
Canada's drug strategy : public and professional resources = Stratégie canadienne antidrogue : ressources pour le public et les professionnels |
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Book Whole |
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Year |
2005 |
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Keywords |
other media; compact disc; Cd-Rom; government and politics; public health; addiction; AOD use, abuse, and dependence; Canada |
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Abstract |
A key component of Canada’s Drug Strategy is a focus on demand reduction which covers a continuum of interventions that range from discouraging substance use to reducing the harms of substance use for the individual and the community as a whole. Health Canada, through the Drug Strategy and Controlled Substances Programme, has developed a youth web site on problematic substance use, an information booklet on marijuana for parents and youth and created a new community-based funding program to address health promotion, prevention and harm reduction issues. Other activities include the development of a series of best practices publications for promoting innovative treatment and rehabilitation approaches across Canada, as well as, research and survey reports on alcohol and drug use. All these resources contribute to strengthened expertise and knowledge in the area of problematic substance use, and increased sharing of knowledge and investment among stakeholders and intersector partners. This bilingual CD ROM provides you with resources presented under five categories: Canada’s Situation on alcohol and Other Drugs Drug Analysis Funding Programs Health Promotion and Prevention Treatment and Rehabilitation For additional information, please visit our Web sites at: www.hc-sc.gc.ca/cds; and www.drugwise.gc.ca (specifically designed for youth). Un élément important de la Stratégie canadienne antidrogue est l’accent sur la réduction de la demande qui couvre un continuum d’interventions allant du découragement de la consommation de substance à la réduction des méfaits de la toxicomanie pour la personne et l’ensemble de la collectivité. Grâce au Programme de la stratégie antidrogue et des substances contrôlées, Santé Canada a développé un site web pour les jeunes sur la consommation problématique de substance, un livret sur la marijuana pour les parents et les jeunes, et a créé un nouveau programme de financement communautaire visant la promotion de la santé, la prévention et la réduction des méfaits. D’autres activités comprennent l’élaboration d’une série de publication sur les meilleures pratiques pour promouvoir des approches novatrices de traitement et de réadaptation dans tout le Canada, ainsi que des rapports de recherche et d’enquête sur la consommation d’alcool et d’autres drogues. Toutes ces ressources contribuent au renforcement de l’expertise et des connaissances dans le domaine de la consommation problématique de substance et à un partage accru des connaissances et des investissements entre les intervenants et les partenaires intersectoriels. Ce CD-ROM bilingue vous offre des ressources présentées selon cinq catégories : Analyse des drogues L’état de la situation sur l’alcool et les autres drogues au Canada Programmes de financement Promotion de la santé et prévention Traitement et réadaptation Pour de plus amples renseignements, veuillez visiter nos sites Web suivants : www.hc-sc.gc.ca/sca; et www.droguesoisfute.gc.ca (site web conçu pour les jeunes). |
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Health Canada; Santé Canada |
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Ottawa |
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English; French |
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Bilingual CD-ROM English-French: contains 22 publications in English; CD-ROM bilingue anglais-français: contient 22 publications en français |
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Call Number |
80.02.01-023 |
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55043 |
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Swiss Federal Office of Public Health; Office fédéral de la santé publique |
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Title |
The Swiss Strategy against illicit drug use = La politique de la Suisse en matière de drogue |
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Miscellaneous |
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Year |
1997 |
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government and politics; Switzerland |
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Swiss Federal Offfice of Public Health (FOPH); Office fédéral de la santé publique (OFSP) |
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Bern; Berne |
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English; French |
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Bilingual publication English-French; Publication bilingue français-anglais |
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13.01-127 |
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61601 |
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Author |
Nizzoli, Umberto |
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Title |
3rd European Conference of Professionals Working in the Field of Drug Abuse : ACTS : drug use and the crisis of European societies : reviewing the quality of interventions |
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Conference Volume |
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1999 |
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3rd European Conference of Professionals Working in the Field of Drug Abuse : ACTS |
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626 |
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government and politics; international area |
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Federation of European Professionals Working in the Field of Drug Abuse (ERIT) |
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Bologna |
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English; French; Italian; Spanish; Portuguese |
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Multilingual publication English-French-Italian-Spanish-Portuguese; publication multilingue français-anglais-italien-espagnol-portugais; pubblicazione multilingue italiano-inglese-francese-spagnolo-portoghese; publicación multilingüe español-inglés-francés-italiano-portugués; publicação multilingue francês-inglês-italiano-espanhol-português |
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13.02-003 |
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61060 |
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Author |
Duran, Domingos |
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4th European Conference : ACTS : drug use, harm, and addiction : working towards multicultural practices |
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2000 |
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4th European Conference of the Federation of European Professionals Working in the Field of Drug Abuse : ACTS |
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150 |
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government and politics; international area |
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Federation of European Professionals Working in the Field of Drug Abuse (ERIT) |
Place of Publication |
Porto |
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English; French; Portuguese; Italian; Spanish; German; |
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Multilingual publication English-French-Portuguese-Italian-Spanish-German; publication multilingue français-anglais-portugais-italien-espagnol-allemand; pubblicazione multilingue italiano-inglese-francese-portoghese-spagnolo-tedesco; Publicación multilingüe español-inglés-francés-portugués-italiano-alemán; mehrsprachige Publikation Deutsch-Englisch-Französisch-Italienisch-Portugiesisch-Spanisch; publicação multilingue francês-inglês-português-espanhol-italiano-alemão; |
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13.02-004 |
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61061 |
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Author |
Rehm, Jürgen; Roerecke, Michael; Patra, Jayadeep |
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Alcohol-attributable mortality and burden of disease in Switzerland : epidemiology and recommendations for alcohol policy = Alkohol-bedingte Mortalität und Krankheitslast in der Schweiz : von der Epidemiologie zu empfehlenswerten Massnahmen |
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Report |
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2006 |
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49 |
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Keywords |
addiction; AOD dependence; chemical addiction; alcohol; AODR mortality; AODR disability; AOD consumption; alcohol in any form; AOD effects and consequences; cancer; epidemiology; research and evaluation method; general topics in research; Switzerland |
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Abstract |
The aim of this project was to model the impact of alcohol on mortality, years of life lost and burden of disease for Switzerland for the year 2002 in a way, which is compatible with current effort of the World Health Organization (WHO) in alcohol monitoring and surveillance. Thus, the main results for this project follow the methodology of WHO in each point. Key elements of the methodology can be described as follows: • Exposure to alcohol has been estimated based on the Swiss Health Survey where the self-reported data have adjusted for the per capita consumption including unrecorded consumption taken from the WHO Global alcohol Database. • Risk relations were taken from the Comparative Risk Assessment of WHO, which is based on disease-specific meta-analyses for chronic disease categories, and pooled cross-sectional time series analyses for injuries. • Deaths, years of life lost (YLLs) and disability-adjusted life years (DALYs) were obtained from the WHO. The steps of the methodology are described in detail to enable replication of the estimates in further years. Results show that Switzerland continues to be a country with a very high level of alcohol consumption compared to international standards and consequently high level of alcoholrelated disease burden: • For the year 2002, alcohol caused more than 2’000 deaths, mostly in man (78%). These are net numbers, where the cardioprotective and other beneficial effects of alcohol have already been taken into account. In total, more than 3.3% of all deaths in the year 2002 in Switzerland were attributable to alcohol (5.2% among men, and 1.4% among women), a higher proportion compared to the surrounding countries. • The largest single disease contributor to alcohol-attributable deaths was liver cirrhosis with more than 600 deaths, but if larger categories were examined, cancer was the largest contributor with more than 1’200 deaths. Ischaemic heart disease was largest contributor alcohol-attributable lives saved, with almost 1’100. • In the year 2002, alcohol caused a net 29’000 years of life lost due to premature mortality (YLL), and more than 70’000 net disability-adjusted life years (DALYs). Overall, 8.2% of the YLLs in Switzerland (10.5% among men and 4.9% among men) were net attributable to alcohol, as well as 8.8% of DALYs (12.9% among men and 4.2% among men). Again, these proportions were higher than surrounding countries, mainly because of the higher proportions for women. • For DALYs, neuropsychiatric disorders, especially alcohol use disorders are the most important disease category. alcohol use disorders are less fatal than other chronic diseases, but in summary measures such as DALYs they are main contributors because of their high prevalence combined with their marked impact on disability. Given the high burden of disease attributable to alcohol, even in comparison with the surrounding countries, prevention and policy measures should be taken to reduce this burden. Clearly, the overall level of consumption should be reduced, and taxation and other proven cost-effective measures are available to achieve this reduction, including but not limited to restrictions in availability and marketing/advertisements. Moreover, specific measures should be taken to reduce the alcohol-attributable disease among women and young adults. Ziel des Projekts war die Schätzung der Zahl alkoholbedingter Todesfälle, verlorener Lebensjahre und Krankheitslast in der Schweiz im Jahr 2002. Die gegenwärtig von der Weltgesundheitsorganisation WHO unternommenen Schritte beim Monitoring von Alkoholfolgen sind in allen Stufen vollkommen vergleichbar zur hier eingesetzten Methodik. Die wichtigsten methodischen Details sind: • Alkoholkonsum als die Einflussvariable wurde aufgrund der Daten der jüngst verfügbaren Schweizerischen Gesundheitsbefragung operationalisiert, wobei der selbstberichtete Konsum aber adjustiert wurde anhand der offiziellen pro-Kopf Verkaufsmengen von Alkohol zuzüglich Schätzungen des nicht versteuerten Alkoholverkaufs. • Die Stärke des Zusammenhangs zwischen Konsum und Schadensfolgen wurde übernommen aus den Schätzungen der Comparative Risk Assessment (CRA) Studie der WHO. Die CRA-Studie benutzte für diese Schätzung krankheitsspezifische Meta-Analysen für langfristige Folgen (chronische Krankheiten) und spezielle Techniken zur Zeitreihenanalyse über mehrere Länder hinweg bei der Bestimmung kurzfristiger (Unfall-)Folgen. • Todesfälle, verlorene Lebensjahre und für Funktionseinschränkungen adjustierte Lebensjahre (disability-adjusted life years =DALYs) wurden aus den Datenbanken der WHO übernommen. Durch die detaillierte Beschreibung jedes einzelnen Schrittes der Schätzmethode wird eine Wiederholung der Schätzungen in späteren Jahren möglich sein, was für künftige Vergleiche essenziell ist. Die Schweiz zeigt sich im internationalen Vergleich weiterhin als ein Land mit sehr hohem Alkoholkonsum. Deshalb weist sie auch ein hohes Ausmass von alkoholbedingter Krankheitslast auf: • Im Jahr 2002 sind mehr als 2’000 Todesfälle dem Alkoholkonsum zuzurechnen, die meisten davon betreffen Männer (78%). Diese Zahlen berücksichtigen als Nettoschätzung bereits die kardioprotektiven und anderen positiven Auswirkungen mässigen Alkoholkonsums auf manche Krankheiten. Insgesamt waren gut 3.3% der Todesfälle in der Schweiz alkoholbedingt (bei Männern 5.2%, bei Frauen 1.4%). Dies ist ein jeweils höherer Prozentsatz als in den angrenzenden Nachbarländern. • Leberzirrhose ist mit mehr als 600 alkoholbedingten Todesfällen die wichtigste spezifische Einzeldiagnose unter den alkoholbedingten Todesfällen. Bei Betrachtung von breiter gefassten Diagnosegruppen sind Krebserkrankungen mit gut 1’200 Todesfällen die wichtigste Todesursache. Ischämische Herzkrankheiten sind die grösste Gruppe bei den durch Alkoholkonsum verhinderten Todesfällen (1’100 Fälle). • Im Jahr 2002 bedeutete der Alkoholkonsum in der Schweiz netto 29’000 verlorene Lebensjahre und mehr als 70’000 disability-adjusted life years (DALYs). 8.2% aller verlorenen Lebensjahre in der Schweiz im Jahre 2002 waren alkoholbedingt (10.5% bei den Männern und 4.9% bei den Frauen). Bei der gesamten Krankheitslast (gemessen in DALYs) sind 8.8% durch den Alkoholkonsum bedingt gewesen (12.9% bei den Männern und 4.2% bei den Frauen). Auch diese Anteile waren in der Schweiz höher als in den benachbarten Ländern, vorwiegend aufgrund einer relativ höheren Belastung bei den Schweizer Frauen. • Neuropsychiatrische Diagnosen, insbesondere Alkoholkrankheiten wie Abhängigkeit, Alkoholpsychosen oder Alkoholmissbrauch, stellen hinsichtlich der alkoholbedingten Krankheitslast (DALYs) den grössten Anteil. Alkoholkrankheiten verlaufen seltener tödlich als andere chronische Krankheiten. Aber im Rahmen von Gesundheitsindikatoren mit einem breiteren Ansatz, die nicht nur auf Mortalität fussen, sind sie besonders grosse Einflussfaktoren, weil sie einerseits in der Bevölkerung sehr weit verbreitet sind und weil sie andererseits zu Krankheiten mit schwerwiegenden Krankheitsfolgen führen. Angesichts der absolut, aber auch im Vergleich mit den benachbarten Ländern sehr hohen alkoholbedingten Krankheitslast sollten gesundheitspolitische Massnahmen insbesondere zur Prävention ergriffen werden. Erstes Ziel wäre dabei die Reduktion des hohen Gesamtkonsums. Massnahmen wie höhere Besteuerung von Alkoholika, Beschränkungen der Verfügbarkeit, sowie Einschränkung von Werbung und Verkaufsförderung haben ihre Wirksamkeit bewiesen und sind kosteneffektiv. Angesichts der spezifischen epidemiologischen Situation in der Schweiz sollten auch speziellen Massnahmen für Frauen und junge Erwachsene ergriffen werden. |
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Research Institute for Public Health and Addiction (ISGF); Institut für Sucht- und Gesundheitsforschung (ISGF); World Health Organization (WHO), Collaboration Centre for Addiction |
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Zurich; Zürich |
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English; German |
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Zusammenfassung auch auf Deutsch, Inhalt nur auf Englisch |
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no |
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Call Number |
12.01.01-022 |
Serial |
55934 |
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Author |
various |
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Title |
Club Health 2010 : the 6th international conference on nightlife, substance use and related issues : Zurich / Switzerland / 7-9 June 2010 |
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Conference Article |
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Year |
2010 |
Publication |
Club Health 2010 : the 6th international conference on nightlife, substance use and related issues |
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Pages |
120 |
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Keywords |
harm reduction; conference; international area |
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Publisher |
Infodrog |
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Zurich |
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English; German; French |
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no |
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Call Number |
02.00-064 |
Serial |
61201 |
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