Toggle visibility Search & Display Options

Select All    Deselect All
 |   | 
Details
   print
  Record Links
Author (up) Söllner, Renate; Gabriel, Ute   
  Title Typisch “Kiffer”? : Stereotype und Personenwahrnehmung = Typical pothead? : stereotypes and peop!e's perceptions Type Journal Article
  Year 2008 Publication Sucht : Zeitschrift für Wissenschaft und Praxis = Sucht : German journal of addiction research and practice Abbreviated Journal  
  Volume 54 Issue 1 Pages 32-37  
  Keywords societal attitude toward AOD; school; adolescent; teacher; AOD consumption; chemical addiction; cannabis; Switzerland; Germany  
  Abstract Fragestellung: Gibt es ein Cannabisstereotyp, das sich auf die leistungsbezogenen Erwartungen von Lehrern auswirkt? Methodik: 285 Probanden beurteilten in einem länderübergreifenden Experiment einen 16-Jährigen anhand verschiedener Aussagen zum schulspezifischen Verhalten. Der Junge wurde zusätzlich entweder als gelegentlicher Cannabiskonsument oder als “Schwarzfahrer” beschrieben. Ergebnisse: In der Bedingung des gelegentlichen Cannabiskonsumenten wurde der Schüler als weniger leistungsbereit, weniger leistungsfähig und weniger kooperations bereit eingestuft. Schlussfolgerungen: Gleichwohl empirische Belege eines amotivationalen Syndroms fehlen, hält sich das Bild des antriebslosen “Kiffers” und beeinflusst die Erwartungen von Lehrern. Aims: Is there a cannabis-user stereotype that influences teachers expectations about pupils performance in school? Method: In a cross-national study, 285 respondents evaluated a 16-year-old boy on a list of attributes depicting a cannabis-user stereotype and on several statements about the boys school-related behaviour. He was described either as an occasional cannabis user or as a fare dodger. Results: When described as a cannabis user, the pupil was rated as less ready to perform, less able to perform, and less ready to cooperate. Conclusions: Despite the lack of evidence for an amotivational syndrome, the stereotype of the listless pothead seems to persist and to influence teachers expectations about their pupils.  
  Address  
  Corporate Author Thesis  
  Publisher Place of Publication Editor  
  Language German; English Summary Language Original Title  
  Series Editor Series Title Abbreviated Series Title  
  Series Volume Series Issue Edition  
  ISSN 0939-5911 (Print); 1664-2856 (Online) ISBN Medium  
  Area Expedition Conference  
  Notes Only abstract in English Approved no  
  Call Number 50-02621 Serial 59717  
Permanent link to this record
Select All    Deselect All
 |   | 
Details
   print

Save Citations:
Export Records: