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Author Stöver, Heino
Title Mann, Rausch, Sucht : Konstruktionen und Krisen von Männlichkeiten Type Journal Article
Year 2007 Publication Suchttherapie Abbreviated Journal
Volume 8 Issue 03/2007 Pages 89-94
Keywords Aod; AOD use, abuse, and dependence; alcohol; pathological gambling; eating disorder; gender; man; research
Abstract Rausch, Drogenkonsum und Sucht sind Phänomene, die unmittelbar mit der Konstruktion von männlichen Identitäten verbunden sind. Drogenkonsumverhalten ist damit einzureihen in Gesundheitsrisiken allgemein, die Männer eingehen, um Männlichkeiten zu demonstrieren und permanent neu zu konstruieren. Der Zusammenhang von Gender und Drogenkonsumj-abhängigkeit ist seit 25 Jahren vorwiegend im Bereich “Frau und Sucht” erforscht und für die Praxis umgesetzt worden. Die “Entdeckung der Männlichkeit” in der Suchtforschung und -hilfe ist jüngeren Datums. Vor dem Hintergrund von zunehmender Perzeption von Gendertheorien und Gesundheitsverhalten und der stärker werdenden Notwendigkeit geschlechtsspezifisch sowohl in Prävention, Beratung, und Behandlung zu arbeiten, müssen entsprechende, Transfers in die Praxis geleistet werden. Dieser Beitrag gibt erste Hinweise für den Implementationsprozess männerspezifischer Hilfen für gefährdete bzw. abhängige Männer.
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Corporate Author Thesis
Publisher Place of Publication Editor
Language German Summary Language Original Title
Series Editor Series Title Abbreviated Series Title
Series Volume Series Issue Edition
ISSN (down) 1439-9903 ISBN Medium
Area Expedition Conference
Notes Approved no
Call Number 50-01040 Serial 59688
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Author Klingemann, Harald
Title Männer in kritischen Lebenslagen : Analyse und Ansätze für Behandlung und Prävention = Men in critical circumstances : analysis and approaches of treatment and prevention Type Journal Article
Year 2007 Publication Suchttherapie : Prävention, Behandlung, wissenschaftliche Grundlagen Abbreviated Journal
Volume 8 Issue 3; 03/2007 Pages 95-102
Keywords treatment and maintenance; prevention; health care utilization; health-related behavior; risk; addiction; violence; gender; target group; man; adolescence; family; parent; Switzerland
Abstract Biographische Statuspassagen und spezifische situative Herausforderungen in Männerwelten sind potentiell stresserzeugend sowie gesundheitsschädigend und verdeutlichen spezielle Bedürfnisse. Diese Ausgangsanalyse liefert wichtige Anhaltspunkte wenn es um männerorientierte therapeutische, präventive oder sonstige Interventionen geht. Prekäre Lebenslagen und Statuspassagen bei Männern sind überaus komplex. Während die Adoleszenzphase noch beachtliche wissenschaftliche und politische Aufmerksamkeit auf sich zieht, so werden wichtige biographische Männerproblemlagen, die auch mit Sucht und anderen risikoreichen Verhaltensweisen zusammenhängen, schlichtweg ignoriert. Aus diesem Blickwinkel werden zunächst Vatersein, Gewalt, Sexualität und Alter beispielhaft herausgegriffen. Im zweiten Teil wird zunächst der allgemeine Befund der geringeren Inanspruchnahme des Gesundheitsversorgungssystems durch Männer ganz allgemein erläutert und mit ,femininen Grundstrukturen‘ des Systems in Zusammenhang gebracht. Daran anschließend erfolgt eine Überprüfung der ,Männertauglichkeit‘ suchtspezifischer Behandlungssettings ergänzt durch Beispiele für geschlechtsrollenadäquate Behandlungsmodalitäten. Der Beitrag schließt mit einem Blick auf die Vernachlässigung des Zusammenhangs ‘Maskulinität – Risikoverhalten – Sucht‘ auch im Bereich der Prävention. Biographical status passages and specific challenges in men’s worlds tend to generate stress, health damage and point out specific needs. This assessment provides important reference points for the discussion of men-specific therapeutic, preventive or other types of interventions. Furthermore precarious life situations and status passages of men prove to be very complex. While the transition from adolescence to adulthood has met with considerable scientific and political interest, key life transitions of men, which are often linked with addiction or other high risk behaviours have been largely ignored. From this analytical perspective, firstly fatherhood, violence, sexuality and old age are highlighted, Secondly the general finding that men seek much less frequently help is discussed in view of the general health care system and its basic feminine rules and structure. Finally the fit of addiction specific treatment programs with men specific needs is taken up complemented by suggestions for gender role adequate treatment modalities. The article concludes with a look at the neglect of the relationship between ‘masculinity – risk behaviour – addiction’ in the area of prevention programs.
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Corporate Author Thesis
Publisher Place of Publication Editor
Language German; English Summary Language Original Title
Series Editor Series Title Abbreviated Series Title
Series Volume Series Issue Edition
ISSN (down) 1439-9903 ISBN Medium
Area Expedition Conference
Notes Approved no
Call Number 50-00888 Serial 59676
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Author Ullmann, Rainer
Title Geschichte der ärztlichen Verordnung von Opioiden an Abhängige Type Journal Article
Year 2001 Publication Suchttherapie : Prävention, Behandlung, wissenschaftliche Grundlagen Abbreviated Journal
Volume 2 Issue Supplement 1; 11/2001 Pages 20-27
Keywords AOD dependence; opioids in any form; iatrogenic disorder; morphine; treatment and maintenance; comorbidity; methadone maintenance; inpatient care; prohibition (AOD public policy); drug substitution therapy
Abstract Es gab nie eine wissenschaftliche Begründung dafür, Opiaterhaltungstherapien zu verbieten. Opiaterhaltungstherapien (nicht Substitutionsbehandlungen) waren Standard bis in die 20er Jahre, weil die meisten Opiatabhängigen Abstinenz zu einem willkürlichen Zeitpunkt nicht erreichen konnten. Nach allgemeiner medizinischer Auffassung benötigen einige Patienten dauernd Opiate. Ein Teil der Morphinabhängigen der 20er Jahre war den Heroinabhängigen des letzten Drittels des 20. Jh. sehr ähnlich. Gerade bei dieser Gruppe hatten Entwöhnungsbehandlungen schlechte Ergebnisse, und Ärzte waren wenig interessiert, diese „Psychopathen” zu behandeln. 1919 wurden in den USA und 1926 in Deutschland Opiaterhaltungstherapien verboten. Nach dem 2. Weltkrieg wurden die Ärzte vollständig aus der Behandlung Heroinabhängiger gedrängt, der ärztliche Gedanke der Schadensminderung galt nicht mehr. Behandlung war jetzt eine Mischung von Erziehung, Sozio- und Psychotherapie, bei der psychiatrische Begleitkrankheiten meist nicht angemessen behandelt wurden. Nach anfänglich euphorischer Betrachtung zeigten langfristige Katamnesen, dass die Behandlungsergebnisse so schlecht waren wie 50 Jahre zuvor. Wegen der HIV-Epidemie setzte sich das ärztliche Konzept der Schadensminderung seit Beginn der 90er Jahre langsam wieder durch. Jetzt sind Substitutionsbehandlungen (Ersatz des illegalisierten Heroins durch langwirkende Opioide in Dosierungen möglichst ohne pharmakologische Wirkung) die Standardbehandlung. Sie sind allerdings nach den Kriterien der sog. Abstinenzbehandlung und nach den staatlichen Kontrollbedürfnissen reglementiert. Das Verbot der Erhaltungstherapien hat nicht zu einer Verringerung der Zahl der Opioidabhängigen geführt, sondern zu einer Zunahme auf etwa das 50fache. Die Sterblichkeit und das HIV-und Hepatitisinfektionsrisiko sind auf das 50-100fache – verglichen mit der übrigen Bevölkerung – erhöht. History of Medical Maintenance of Opiate Dependents: There was never a scientific reason to prohibit opiate maintenance treatment. Opiate maintenance treatment (not the substitution of morphine or heroin through another opioid) was the standard treatment until the twenties. It was a general medical opinion that most of the opiate addicts could not remain abstinent at any arbitrary time and that some addicts would always need opiates. There was hardly any difference in the behaviour and appearance of a subgroup of morphine addicts from the twenties and the heroin addicts of today. Especially in this subgroup detoxification and residential treatment showed poor results. Medical doctors were not interested in treating those „psychopaths”. In 1919 the Supreme Court in the USA and in 1926 the „Reichsgericht” prohibited opiate maintenance treatment. After World War II the physicians were entirely pushed out of the treatment of heroin addicts. Treatment was now a mixture of education, socio- and psychotherapy. Harm reduction was not allowed any more. There was no appropriate treatment for psychiatric co-morbidity. At the beginning they were very euphoric about the results of this treatment, but long term follow-up showed no better results than 50 years prior. The HIV-epidemic led to a renaissance of the medical concept of harm reduction during the last 10 years. Now the standard treatment is the substitution of the illegal heroin through long-acting opioids given in a dose not showing any pharmacological effect. However this treatment is not regulated according to medical science but to the goverment´s wish to control opiates. Prohibition of maintenance treatment led to an increase in the number of addicts, the risk of death, HIV- and hepatitis- infection of addicts up to 50 times.
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Corporate Author Thesis
Publisher Place of Publication Editor
Language German Summary Language Original Title
Series Editor Series Title Abbreviated Series Title
Series Volume Series Issue Edition
ISSN (down) 1439-9903 ISBN Medium
Area Expedition Conference
Notes Approved no
Call Number 50-aaae Serial 59560
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Author Stoop, Karin; Leber, Lukas
Title Organisationsentwicklung und regionales Management ambulanter Suchthilfe : Erfahrungen mit Case Management in der Perspektive Solothurn Type Journal Article
Year 2001 Publication Suchttherapie : Prävention, Behandlung, wissenschaftliche Grundlagen Abbreviated Journal
Volume 2 Issue 2 Pages 84-89
Keywords organizational structure; case management; collaboration; ambulatory care facility
Abstract Von sozialen Diensten und Einrichtungen wird erwartet, dass sie für das Gemeinwesen und für die Bürger soziale Probleme bewältigen helfen und lösen. Um diese Aufgabe zielwirksam und mit vertretbarem Aufwand wahrnehmen zu können, hat man für Humandienste die Arbeitsweise des Case Managements eingeführt. Es schafft Übersicht in der Versorgungslandschaft und Transparenz im Verfahren für alle Beteiligten und legt insbesondere für den Hilfebedürftigen Wegmarken für seine Unterstützung und sein eigenes Dazutun fest [1]. Die Perspektive Fachstellen für soziale Dienstleistungen Solothurn (Schweiz), nachstehend Perspektive genannt, ist ein Zusammenschluss verschiedener Trägerschaften in der Sozialarbeit mit Suchtmittelabhängigen. Die Fachstellen der Bereiche Beratung, Überlebenshilfe, Arbeit, Wohnen und Prävention arbeiten institutionenübergreifend nach Case Management. Organisational Development and Regional Management of Ambulatory Addict Assistance: Social services and institutions are expected to help solve social problems for the community and its citizens. In order to accomplish this task with justifiable expense in a straightforward manner, the working method of the so-called case management was introduced in the human services, improving control over social services and the perspicuity of the procedure for all the people involved by establishing milestones particularly for the persons seeking help with regard to the assistance received and their own contributions. Milestones were established for the help-seeking people with regard to their support and their own contributions. The Perspektive Fachstellen für soziale Dienstleistungen Solothurn (agencies for social services and institutions in Solothurn, Switzerland) are a pool of different organisations all working with addicts. Although the several agencies are responsible for a whole range of different social services, they collaborate by way of case management, crossing the borders of the separate institutions.
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Corporate Author Thesis
Publisher Place of Publication Editor
Language German Summary Language Original Title
Series Editor Series Title Abbreviated Series Title
Series Volume Series Issue Edition
ISSN (down) 1439-9903 ISBN Medium
Area Expedition Conference
Notes Approved no
Call Number 50-am Serial 59516
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Author Huber, Milo; Schmid, Patrick; Vernazza, Pietro; Meili, Daniel
Title Gründe für die ausbleibende Hepatitis-C-Behandlung bei Drogenabhängigen in Opiatsubstitution Type Journal Article
Year 2002 Publication Suchttherapie : Prävention, Behandlung, wissenschaftliche Grundlagen Abbreviated Journal
Volume 3 Issue Supplement 1; 07/2002 Pages S27-S30
Keywords hepatitis C; treatment and maintenance; drug substitution therapy; interferon; Ribavirin; recommendations or guidelines
Abstract Ziel: Drogenabhängige sind häufig mit Hepatitis-C-Viren (HCV) infiziert und die Infektion wird bei ihnen selten behandelt. In verschiedenen Guidelines wird die Behandlung der HCV-Infektion bei Drogenabhängigen nicht empfohlen. Im Vorfeld einer multizentrischen Behandlungsstudie der HCV-Infektion mit Interferon und Ribavirin im Rahmen von Opiatsubstitutionsprogrammen wurden Art und Verteilung der Gründe erfasst, die dazu führen, dass Hepatitis-C-Positive keine Behandlung im Rahmen der Studie aufnehmen. Methode: Allen Teilnehmern von vier Substitutionsprogrammen wurden HCV-Tests und eine mögliche Behandlung angeboten. In halb strukturierten Interviews wurden die Gründe für die Nichtbehandlung aus Sicht der Patienten und/oder wegen Vorliegens von medizinischen Ausschlussgründen/Nichtvorliegen von Einschlussgründen (Protokollgründe) erfasst. Ergebnis: Bei knapp der Hälfte (420) lagen positive HCV-Serologien vor. Nur bei 6 % dieser Gruppe konnte die Entscheidung für eine Behandlung gestellt werden. Ablehnungsgründe waren zur Hälfte normale Leberwerte (153), HIV-Koinfektion (67) und fehlender HCV-Nachweis (57); bei 157 waren es psychiatrische Diagnosen, Alkoholkonsum oder Instabilität. In nur ca. 20 % aller Fälle lagen Ablehnungsgründe von Seiten der Patienten vor. Die präliminäre Auswertung der durchgeführten Behandlungen zeigt vergleichbare Erfolge wie die Therapien von nicht drogenabhängigen HCV-Erkrankten. Reasons for the Lack of Treatment of Hepatitis C Infection in Drug Dependent Patients in Opiate Substitution: Background: Drug addicts are frequently infected with the Hepatitis C virus, yet they are seldom treated for this infection. According to various guidelines the treatment is not recommended for drug addicts. In the framework of a multi-center Hepatitis C treatment study, type and distribution of reasons for non-participation of Hepatitis C seropositive candidates were assessed. Methode: Assessment of frequency and distribution of reasons for the lack of HCV treatment for patient or protocol reasons (lack of inclusion criteria, existence of exclusion criteria) using a semi-structured questionnaire. Results: In less than half of all candidates a decision for or against treatment actually was made. The rest had either a negative Hepatitis C serology, or other reasons were given. Only 6 % of all cases were accepted for treatment, 94 % were refused. 80 % of the reasons for non-participation in the treatment study were reasons of protocol. The three most frequent reasons were normal liver values, co-infection with the HI virus, and negative PC reaction for the HC virus. These together accounted for nearly half of all refusals due to reasons of protocol.
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Corporate Author Thesis
Publisher Place of Publication Editor
Language German Summary Language Original Title
Series Editor Series Title Abbreviated Series Title
Series Volume Series Issue Edition
ISSN (down) 1439-9903 ISBN Medium
Area Expedition Conference
Notes Approved no
Call Number 50-r Serial 59495
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Author Meili, Daniel; Marcinko, Juraj; Bertisch-Möllenhoff, Barbara; Huber, Milo; Davatz, Felix; Wang, Jen
Title Mögliche Wege der Übertragung viraler Erkrankungen beim gemeinsamen Zubereiten von Drogen zum i.v. Konsum : Konsequenzen für die Prävention Type Journal Article
Year 2002 Publication Suchttherapie : Prävention, Behandlung, wissenschaftliche Grundlagen Abbreviated Journal
Volume 3 Issue Supplement 1; 07/2002 Pages S20-S26
Keywords intravenous injection; hepatitis C; risk-taking behavior; disease transmission factor; health-related prevention
Abstract Ziel: Die Studie beschreibt detailliert, welche Techniken beim Zubereiten von Drogen zum intravenösen Konsum in Gruppen angewandt werden (indirect sharing) und wie das Infektionsrisiko eingeschätzt wird. Illustriert wird, wie kleinste Blutmengen und dadurch auch Viren über mehrfach verwendete Utensilien und Flüssigkeiten weitergegeben werden können. Methode: Befragung von 72 Patienten[1] in einem Methadonprogramm, die zum Zeitpunkt der Untersuchung intravenösen Beikonsum hatten. Ergebnis: Nur 19 % der i. v. Konsumierenden geben an, nie Drogen in Gruppen zuzubereiten. Durch die Techniken des Aufteilens (Frontloading, Backloading, Ausgleich über den Löffel etc.) gelangt die Drogenlösung häufig mit fremden, gebrauchten Spritzen, Löffeln oder Filtern in Kontakt. Die Mehrheit erachtet das Tauschen von Spritzen und Nadeln als Infektrisiko, hingegen stufen die meisten das gemeinsame Zubereiten von Drogen als harmlos ein. Schlussfolgerungen: Drogenlösungen beim Drogenteilen müssen potenziell als virenkontaminiert betrachtet werden. Das Hepatitis-C-Infektionsrisiko steht dabei im Vordergrund. Neue präzise Präventionsbemühungen sind notwendig: bei jeder Injektion – ob alleine oder in Gruppen – Verwenden von neuen Nadeln und Spritzen, als Lösungsmittel NaCl-Wasser aus Einmalgebinden, Filter nur einmal verwenden und die restlichen Utensilien (Löffel, Wasserbehälter) adäquat reinigen. Possible Transmission Routes of Viral Diseases During Communal Preparation of Drugs for i. v. Use: Goal: The study describes in detail the techniques used for the group preparation and subsequent intravenous drug use. Special consideration is given to „indirect sharing” practices and to how the users judge the infectious risk associated with those practices. It shows how minimal amounts of blood and thereby also viral particles can be transmitted by the repeated use of drug preparation equipment and liquids. Study Design: Interrogation of 72 patients participating in a methadone substitution programme who continued i. v. drug use at the time of the investigation. Result: Only 19 % of the i. v. drug users reported never preparing drugs in groups. Via drug sharing techniques (frontloading, backloading, flushing of the syringes etc.) the drug solution frequently comes into contact with used syringes, spoons and filters of other drug users. The majority of users consider the exchange of syringes and needles as a risk for infection. On the contrary, most of the study participants judged the common preparation of drugs to be harmless. Conclusions: With communal preparation and sharing, drug solutions must be regarded as potentially virus contaminated. In this context, the risk for hepatitis C is of utmost concern. New targeted prevention efforts are necessary: for every injection, whether alone or in a group, use new needles and syringes, disposable NaCl solution ampoules, single-use filters and adequate cleaning of all other utensils (spoon/cooker).
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Corporate Author Thesis
Publisher Place of Publication Editor
Language German Summary Language Original Title
Series Editor Series Title Abbreviated Series Title
Series Volume Series Issue Edition
ISSN (down) 1439-9903 ISBN Medium
Area Expedition Conference
Notes Approved no
Call Number 50-e Serial 59482
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Author various
Title Schwerpunktthema : Heroin in der Drogentherapie : Übersichtsartikel : empirische Ergebnisse : Berichte aus der Praxis Type Journal
Year 2000 Publication Suchttherapie : Prävention, Behandlung, wissenschaftliche Grundlagen Abbreviated Journal
Volume 1 Issue 2; 09/2000 Pages 57-106
Keywords treatment and maintenance; outpatient care
Abstract
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Corporate Author Thesis
Publisher Georg Thieme Place of Publication Stuttgart Editor
Language German Summary Language Original Title
Series Editor Series Title Abbreviated Series Title
Series Volume Series Issue Edition
ISSN (down) 1439-9903 ISBN Medium
Area Expedition Conference
Notes Approved no
Call Number 01.02-046 Serial 59100
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Author Leshel-Hauzeneder, Melanie
Title Sonderbericht Hepatitis C : Hepatitis-C-Infektionen ausheilen : Pegyliertes lnterferon -alfa- 2a schafft neue Perspektiven in Deutschland Type Journal Article
Year 2003 Publication MMW : Fortschritte der Medizin Abbreviated Journal
Volume 145 Issue 26 Pages 52-53
Keywords health promotion; viral hepatitis; hepatitis C
Abstract
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Corporate Author Thesis
Publisher Place of Publication Editor
Language German Summary Language Original Title
Series Editor Series Title Abbreviated Series Title
Series Volume Series Issue Edition
ISSN (down) 1438-3276 ISBN Medium
Area Expedition Conference
Notes Approved no
Call Number 50-02763 Serial 59749
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Author Böttcher-Bühler, Eckhard; Szostecki, Carin
Title Sonderbericht Chronische Hepatitis C : Pegyliertes Interferon U-2a : Lebensqualitat steigt bei erfolgreicher Therapie deutlich an Type Journal Article
Year 2002 Publication MMW : Fortschritte der Medizin Abbreviated Journal
Volume 144 Issue 48 Pages 52-53
Keywords health promotion; viral hepatitis; hepatitis C
Abstract
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Corporate Author Thesis
Publisher Place of Publication Editor
Language German Summary Language Original Title
Series Editor Series Title Abbreviated Series Title
Series Volume Series Issue Edition
ISSN (down) 1438-3276 ISBN Medium
Area Expedition Conference
Notes Approved no
Call Number 50-02762 Serial 59748
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Author Loosen, Werner
Title Qualitätsstandards in der europäischen Drogenhilfe : eine kritische Bestandsaufnahme Type Journal Article
Year 2001 Publication Konturen : Fachzeitschrift zu Sucht und sozialen Fragen Abbreviated Journal
Volume 22 Issue Pages 31-33
Keywords quality control
Abstract
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Corporate Author Thesis
Publisher Deutscher Orden Ordenswerke Place of Publication Weyarn Editor
Language German Summary Language Original Title
Series Editor Series Title Abbreviated Series Title
Series Volume Series Issue Edition
ISSN (down) 1437-6903 ISBN Medium
Area Expedition Conference
Notes Approved no
Call Number 50-03059 Serial 59798
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